Amstelveense coureur Van Leeuwen verdedigt titel Solar Challenge

’s Werelds snelste zonneracewagen Nuna7 heeft een opvolger: Nuna8. De nieuwe auto van het Nuon Solar Team is maandag 3 augustus gepresenteerd bij Paleis Soestdijk in Baarn. Op de auto schitteren solarfans in de vorm van een oranje leeuw. Ook portretten van koning Willem-Alexander en astronaut André Kuipers staan op Nuna8. Bijzondere bijkomstigheid: de auto heeft een Amstelveense coureur.

Maandenlang heeft het Nuon Solar Team in Aalsmeer gewerkt aan de zonneracewagen. Eind oktober moet Nuna8 de wereldtitel verdedigen tijdens de World Solar Challenge in Australië. De studenten van de TU Delft werkten vaak tot diep in de nacht. In deze race tegen de klok werden zelfs familieleden en vrienden betrokken bij de productie van de auto. “Er waren dagen dat we hier met broer, vriendin en oud-teamleden stonden te schuren,” vertelt teamcaptain Mark Hupkens. Teamleden woonden op een woonboot nabij de loods in Aalsmeer om snel op de werkvloer te kunnen zijn.

Tim van Leeuwen uit Amstelveen is naast coureur ook chief engineer. “Het is best bizar om te bedenken dat je in zo’n korte tijd een auto in elkaar zet. Toen ik na afloop van de bouwperiode de eerste meters mocht maken in Nuna8 was de opluchting groot. Alles bleek te kloppen. Dat was voor mij echt een eerste mijlpaal.”

Technici van het team werkten in Delft aan de motor van het voertuig. Deze zeer efficiënte motor is verwerkt in de velg van een achterwiel van de auto. De buitenkant van de auto is gemaakt van schuim en TeXtreme koolstofweefsel, dat ook in de Formule 1 wordt gebruikt. Het lichte materiaal maakt dat de auto slechts 160 kilo weegt; dat is 6 keer lichter dan een gemiddelde auto. Ook de accu van de zonneauto is met 20 kilo een lichtgewicht. Ter vergelijking: een zeer zuinige batterijaccu van een Tesla weegt ruim 500 kilo. Op de mini accu kan Nuna even ver rijden als de batterij van de Tesla: ongeveer van Amsterdam naar Parijs.

De auto werd gepresenteerd in de fraaie tuin van Paleis Soestdijk, waar familieleden, vrienden, en sponsoren de auto voor het eerst konden bewonderen. De coureur van het team, Tim van Leeuwen, mocht als eerste achter het stuur van de zonneraceauto kruipen. Hij is ook een van de weinige personen die in de auto past. De zogenoemde canopy, de bestuurderscockpit, is nog kleiner dan die van Nuna7. Maar wel veiliger met een knieschot om te voorkomen dat de auto als een harmonica in elkaar deukt bij een zijaanbotsing. “Veiligheid staat voorop,” benadrukt Van Leeuwen. Hij gaat de komende weken samen met het team zoveel mogelijk testritten maken. Dat kan niet op de openbare weg, want de auto krijgt pas in Australië een nummerplaat. Maar de coureur sluit niet uit dat over een paar jaar auto’s met zonnepanelen op de weg te zien zijn.

Op de auto prijken honderden foto’s van solarfans in de vorm van twee oranje leeuwen aan weerszijden. De solarfans konden met een donatie hun foto of selfie op de auto laten zetten. Onder de fans zijn naast koning Willem-Alexander, en ruimtevaarder André Kuipers ook familieleden van teamleden, liefhebbers van zonne-energie, kinderen en zelfs een hond. De donaties zelf zijn gebruikt om een deel te financieren van het zonnepaneel, dat uit maar liefst 391 zonnecellen bestaat. Solarfans konden de presentatie van Nuna8 live volgen via Ubideo, een Nederlandse livestream.

Nuna8 wordt eind augustus door het team zorgvuldig ingepakt voor de reis naar Australië. Daar wordt in oktober de World Solar Challenge verreden. Het Nuon Solar Team verdedigt de wereldtitel en hoopt voor de zesde keer de wereldbeker mee naar huis te nemen. Het parcours van ruim 3000 kilometer loopt dwars door Australië, van Darwin naar Adelaide.