Wethouder Veeningen gaat in op Facebookvraag Der Bogen

De politiek moet dichter bij de burger komen. Dat streven is er al lang in het Amstelveense raadhuis maar de gortdroge en voor sommigen onbegrijpelijke commissie- en raadsvergaderingen -zie recente column Johan Th. Bos op Amstelveen.blog.nl- helpen daar niet aan mee. Social media biedt een uitkomst, tenminste als het gebruikt wordt zoals Maaike Veeningen deze week deed. De wethouder gaat op Facebook uitgebreid in op een vraag van een burger. Misschien niet verrassend, maar het betreft een vraag over Der Bogen.

Schermafbeelding 2015-07-08 om 10.23.28

De wethouder reageerde met de volgende woorden:

Beste Marcella,

Dank voor je vraag. Der Bogen heeft veel reacties opgeroepen, net zoals andere kunstwerken, in Amstelveen dan wel daar buiten, ook doen. Ik geef hieronder graag een toelichting op de achtergrond.

Je maakt een vergelijking met de bieb. De bibliotheek is een door ons zeer gewaardeerde instelling, die veel nuttig werk verricht. Zo hebben we recent, samen met de bibliotheek en andere relevante partijen, een Taalhuis opgericht om laaggeletterdheid te bestrijden.

Dat betekent niet dat we het altijd eens zijn met de beslissingen van de bieb, en dat de subsidie altijd efficient wordt besteed. Zo hebben we bijvoorbeeld een discussie over de keuze van de directie van de bibliotheek om enkele jaren terug de vestiging in Middenhoven te sluiten. Nu hebben we 2 in plaats van 3 vestigingen, terwijl er juist meer personeel in dienst is dan toen er 3 vestigingen waren. Zo zie je dat het niet alleen gaat om de hoeveelheid geld, maar ook om hoe dat geld besteed wordt.

De vergelijking die je maakt is overigens wat lastig. Een kunstwerk aanschaffen kost 1x een bedrag. De bieb krijgt ieder jaar weer subsidie. Op dit moment meer dan 2 miljoen per jaar. Dat is vele malen meer dan Der Bogen heeft gekost. En die subsidie is, in tegenstelling tot de aanschaf van het kunstwerk, niet eenmalig, maar wordt ieder jaar opnieuw overgemaakt. Als je dat over bijvoorbeeld de afgelopen 5 jaar uitrekent, kom je op een bedrag van meer dan 10 miljoen.

Blijft staan dat het kunstwerk inderdaad een behoorlijk bedrag heeft gekost. De beslissing is dan ook niet zomaar genomen. Het is in de commissie met alle politieke partijen besproken. Overigens heeft daar geen enkele partij aangegeven er op tegen te zijn. In die commissie zijn de overwegingen toegelicht, ik deel ze hier ook graag. Zowel op het gebied van de financiering, als de relatie van het kunstwerk met Amstelveen.

Der Bogen is namelijk niet uit de reguliere belastingmiddelen betaald. Wellicht ben je bekend met de BKR regeling uit het verleden. Veel gemeenten hebben daardoor allerlei kunst in de opslag liggen, waar niemand het kan zien. Recentelijk werd daar door Nieuwsuur nog een item aan gewijd: http://www.nrc.nl/…/tienduizenden-kunstwerken…/

Amstelveen heeft er voor gekozen deze kunstwerken, die niemand kon zien doordat ze in de opslag zaten, te verkopen. Van de opbrengst is kunst in de buitenruimte gefinancierd, in dit geval Der Bogen. Op deze manier is de kunst uit depot weer zichtbaar in musea, en is er zichtbare kunst voor terug gekomen.

Het kunstwerk is gemaakt door de Amstelveense en internationaal bekende kunstenaar Armando. Armando heeft bovendien relatie met de Cobra-beweging, zoals je weet belangrijk voor Amstelveen. Zo is de band met Amstelveen dubbelop: een Amstelveense kunstenaar, die ook een band heeft met ons Amstelveense Cobra-museum.

Uiteraard kun je een kunstwerk niet mooi vinden. Dat is iets wat bij alle kunstwerken speelt. Denk maar aan de Theekannen. Toen die op het Stadsplein geplaatst werden, vonden veel mensen het niet mooi. Een half jaar later werden de Theekannen verplaatst. Toen kwamen er juist veel geluiden van mensen die het wel mooi vonden, en die het niet leuk vonden dat we ze weghaalden.
En ik denk ook gelijk aan een project bij mij in de buurt. Een kunstproject dat in samenspraak met de buurt is neergezet. Toch waren er ook daar genoeg mensen die het juist niet mooi vonden.

Zo zie je, smaken kunnen verschillen. En daar is niets mis mee.

Met vriendelijke groet,

Maaike Veeningen