Vanaf zondag 16 augustus rijden de metro’s van GVB weer de normale dienstregeling. In de afgelopen zeven weken heeft de gemeente Amsterdam de Noord/Zuidlijn definitief aangesloten op het bestaande metronet. Ook is er een overkapping gemaakt op het perron waar straks de Noord/Zuidlijn aankomt en is de trap naar het perron verbreed om ruimte te bieden aan het toenemend aantal reizigers. Dit alles gaat de metroreiziger op Zuid voortaan meer comfort bieden.
Tijdens de werkzaamheden van de gemeente reed metro 50 niet verder dan station Zuid. Lijn 51 van Amstelveen naar Centraal reed helemaal niet. GVB heeft tijdens de werkzaamheden pendelbussen ingezet.
Op dit moment zet de gemeente Amsterdam de laatste puntje op de i. Daarna is met dit werk het 9,7 kilometer lange spoortraject van de Noord/Zuidlijn voltooid. Om ruimte te maken voor dit nieuwe stuk Noord/Zuidlijn spoor, werden de bestaande sporen van de Ringlijn gedemonteerd en verplaatst. Daarnaast zijn hier zowel de zogeheten derde rail voor de stroomvoorziening langs de baan aangelegd en is het nieuwe beveiligingssysteem aangelegd en aangesloten op het nieuwe energiegebouw in de middenberm van de A10.
Inge Vermeulen, directeur Operatie GVB:”Onze metroreizigers hebben de afgelopen weken te maken gehad met langere reistijd of een extra overstap. Dat was helaas niet te voorkomen. Wij hebben er alles aan gedaan om ze tijdens de werkzaamheden van de gemeente goed te informeren over de consequenties voor hun reis, en ze toch zo snel en comfortabel mogelijk naar de plek van bestemming te brengen.â€
Om reizigers te bedanken voor hun geduld en begrip in de afgelopen weken, en om ze welkom te heten op het vernieuwde perron, hebben de gemeente en GVB maandag een muzikaal onthaal voor ze in petto.
Facts & figures
GVB heeft in de afgelopen 7 weken:
– Met 19.035 pendelbusritten
– minimaal 320.000 reizigers vervoerd en
– 110 extra verwijzers ingezet om reizigers van informatie te voorzien
De spoorwerkzaamheden van de gemeente betroffen het aanleggen van o.a.
– 10 wissels
– 800 meter bovenleiding
– 2,5 km spoor
– 2 km derde rail
– 3 km kabelgoot
– Nieuwe VPI installatie (8 nieuwe seinen)
– Nieuw Treindetectiesysteem (20 assentellers)
GVB heeft daarnaast werkzaamheden aan het metronet verricht op emplacementen Amstel. Daarbij zijn nog eens een kruis, vier wissels en 900 meter spoor over twee fly-overs vervangen.
Aan het station zijn de volgende aspecten veranderd en verbeterd:
Perronoverkapping, inclusief bijbehorende installaties (luidsprekers, camera’s, verlichting)
Verbreding van de trap (ruim 1,50 meter)
Nieuwe lift, inclusief een loopbordes naar de lift
Uitbreiding metro toegangspoortjes (van 7 naar 18 stuks)
Winkels van AKO en Burger King zijn weg en vervangen door nieuwe technische ruimte met o.a. nieuwe verdelers en noodstroomvoorziening. Ook komt er een kleine kiosk terug in de passage.