Thuisbezorgservice paspoort en identiteitskaart van start

Gemak dient de mens. Inwoners van Amstelveen hoeven vanaf maandag 19 oktober hun paspoort of identiteitskaart niet meer op het raadhuis op te halen. De documenten kunnen vanaf dan tegen betaling worden bezorgd. Dit kan op elke locatie (bijvoorbeeld thuis of op het werk) door heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden.

Op donderdag 15 oktober heeft de bezorgservice, in aanwezigheid van burgemeester Mirjam van ’t Veld, de eerste identiteitskaart thuis bezorgd bij mevrouw Kok. De kosten voor het bezorgen zijn €4,95 per document.

Burgemeester Mirjam van ’t Veld: “Deze service is een uitkomst voor mensen die tijdens kantooruren niet naar het raadhuis kunnen komen of voor mensen die slecht ter been zijn. Ik ben blij dat wij als één van de eerste gemeenten deze service kunnen aanbieden!”

Als onderdeel van een pilot is Amstelveen één van de veertien gemeenten waarbij reisdocumenten kunnen worden bezorgd. Deze dienstverlening wordt in april 2016 geëvalueerd, waarna wordt gekeken of deze service wordt voortgezet.

Een gespecialiseerd bezorgbedrijf levert de reisdocumenten op de afgesproken locatie af. Dit bedrijf heeft toestemming van het ministerie van Binnenlandse Zaken om de bezorgingen uit de voeren. Inwoners moeten het document persoonlijk in ontvangst nemen, omdat hun identiteit ter plekke wordt gecontroleerd. Dit kan zowel thuis als op het werk.