Alweer onprettige berichten over Ziekenhuis Amstelland. Eerder dit jaar scoorde het Amstelveense ziekenhuis een 3 voor een financiële stresstest van het accountkantoor BDO-benchmarkt ziekenhuizen. Vorige week bleek uit onderzoek van de Elsevier dat ook de patiëntgerichtheid en de medische zorg minder scoorde dan vorige jaren. Op de website van het ziekenhuis staat een reactie te lezen op het onderzoek. Het bestuur is stomverbaasd, het onderzoek zou niet goed zijn uitgevoerd.
Hieronder kunt u de reactie van het Bestuur van Ziekenhuis Amstelland lezen:
“Vandaag publiceerde Elsevier het jaarlijkse overzicht ‘Beste ziekenhuizen’. Ziekenhuizen zijn beoordeeld op twee hoofdonderwerpen: patiëntgerichtheid en medische zorg. Op beide onderdelen scoort Ziekenhuis Amstelland minder dan vorig jaar.
Elsevier geeft aan dat door een nieuwe onderzoeksmethode de scores niet helemaal te vergelijken zijn met vorig jaar.
De Raad van Bestuur van Ziekenhuis Amstelland is verbaasd over de beoordeling en herkent zich niet in dit beeld. Vorig jaar scoorde het goed in de resultaten. Naar aanleiding van de publicatie wordt kritisch gekeken naar de onderzoeksresultaten om mogelijke verbeteringen door te voeren.
Het onderzoek is gebaseerd op openbare gegevens die de ziekenhuizen moeten aanleveren bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het ministerie van Volksgezondheid. De ziekenhuizen zijn beoordeeld op 395 punten. Er is onder andere gekeken naar wachtlijsten en personele bezetting, maar ook naar de financiële positie van het ziekenhuis. Belangrijk is ook hoeveel ervaring ziekenhuizen hebben bij bepaalde operaties. Ziekenhuis Amstelland heeft bijvoorbeeld in 2014 geen 20 maar 12 operaties gedaan van een ‘aneurysma buikslagader’ en dus is in overleg met VUmc besloten deze operaties in VUmc te gaan doen in 2015.
In Ziekenhuis Amstelland zetten alle medewerkers en artsen zich dagelijks in om goede zorg te leveren. Dat wordt jaarlijks ook gewaardeerd in het klanttevredenheidsonderzoek en alle keurmerken die het ziekenhuis krijgt. Zo was de waardering voor klanttevredenheid in het eerste kwartaal 2015 8,2.”