Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu en minister Blok voor Wonen en Rijksdienst hebben overeenstemming bereikt met de regio Schiphol over nieuwe woningbouwlocaties. Zo zal de bouw van deze woningen in de nabije toekomst samenhangen met de ontwikkeling van de nieuwe routestructuur van Schiphol. Dit moet ervoor zorgen dat woningbouw mogelijk blijft en de groei van de belangrijke economische mainportfunctie van Schiphol niet wordt beperkt. De ministerraad heeft met deze afspraken ingestemd.
Daarnaast heeft het kabinet besloten dat in het gebied dat dicht tegen de start en landingsbanen van Schiphol aanligt (LIB4) woningbouw beperkt blijft vanwege de geluidsoverlast en veiligheidsregels. In de zone daarbuiten (20Ke) mogen gemeenten nu bijbouwen mits dit enkel binnen bestaand stedelijk gebied gebeurt. Ook kunnen hiermee leegstaande panden, zoals kantoren, die nog geen woonfunctie hebben getransformeerd worden in woningen om de leefbaarheid te verhogen en om aan de vraag naar woningen te voldoen. Gemeenten moeten bij het bepalen van locaties rekening houden met het informeren van bewoners, de aanwezigheid van vliegroutes en het middellange termijntraject waarbij de nieuwe geluidscontouren en routes worden vastgesteld.
De nieuwe afspraken zijn een opsteker voor de gemeente Amstelveen. Het college van B&W drong al langer aan om de regels rond bouwen in de omgeving van Schiphol te verruimen. Zo zijn er plannen voor het ombouwen van kantoorruimtes en een Internationale School in de buurt van Uilenstede.