Amstelveen College wint VMBO-debat

De debaters van het Amstelveen College hebben afgelopen maandagavond na verlenging het 2e Rotary VMBO-debat gewonnen. In twee rondes gingen leerlingen van het Amstelveen College, Hermann Wesselink College en Scholengemeenschap Panta Rhei onderling de strijd met woorden aan.

Met stellingen over het wel of niet mogen dragen van een korte broek door docenten, het wel of niet toestaan van doping in de sport, een rook- en drink-verbod ook voor docenten tijdens schoolreis of schoolkamp probeerden de debaters de juryleden van hun gelijk te overtuigen. Opmerkelijk was dat het levendige en soms pittige debatten waren met veelal heldere argumenten om voor of tegen een stelling te zijn. Aanvankelijk verliepen de debatten wat stroef, maar algauw gooiden de deelnemers alle schroom van zich af en werd er op hoog niveau met elkaar gestreden om het hoogste woord.

Na zes debatten bleek dat zowel het Amstelveen College als Panta Rhei gelijk geëindigd waren.

Een beslissende ronde met een speech over roken op het schoolplein moest de doorslag geven.

Marc van der Marel van Panta Rhei moest het spits afbijten en liet duidelijk en betrokken weten waarom het goed is roken te verbieden. Charley Schoute van het Amstelveen College gaf in haar speech ook met verve de gevaren van roken aan. De juryleden moesten toen de knoop doorhakken en juryvoorzitter Kees van Tilburg kon daarna de uitslagen bekend maken.

Akout Valentino Akol van het Hermann Wesselink College kreeg de oorkonde voor de beste debater.

Marc van de Marel van Panta Rhei verdiende de oorkonde voor de meest markante of explosieve uitspraak met de ietwat filosofische woorden: “Wij worden onszelf!”

Het beste debatteam werd team B van het Amstelveen College.

De jury besliste dat Charley Schoute de extra ronde had gewonnen, waardoor de wisselbeker komend jaar in het  Amstelveen College een ereplaats krijgt. De winnaars zullen binnenkort in het raadhuis door de burgemeester worden ontvangen.

Rotaryclub Amstelveen-Amstel organiseert in samenwerking met de scholen deze debatwedstrijden.