Acties grondpersoneel KLM op Schiphol morgen van start

Een deel van het grondpersoneel van KLM voert morgen voor het eerst actie op Schiphol om hun cao-eisen kracht bij te zetten. Gisteravond om 18:00 uur liep het ultimatum van FNV Luchtvaart aan KLM af. ‘Omdat KLM niet inhoudelijk is ingegaan op de cao-eisen van het grondpersoneel heeft het actiecomité besloten de acties door te laten gaan. Daarbij wordt uiteraard rekening gehouden met de belangen van passagiers en zullen geen concessies aan de veiligheid worden gedaan’, zegt Zakaria Boufangacha, bestuurder FNV Luchtvaart. Tussen 09.00 uur en 13.00 uur worden geen vracht en poststukken in vertrekkende vliegtuigen geladen. Vanaf 13.00 uur hervatten KLM-medewerkers de aanvoer naar het platform. Passagiers krijgen, ook tussen 09.00 uur en 13.00 uur, bij de incheckbalies een kadootje van grondpersoneel van KLM en uitleg over het waarom van de acties.

Cao-eisen KLM Grondpersoneel
De werknemers eisen 1 procent loonsverhoging voor iedereen met een minimum van € 75,= bruto per maand. Meer vaste banen voor de vele uitzendkrachten die al jaren op onzekere krachten structureel werk doen. En geen verslechtering van de vakantie- en seniorendagen, zodat de werknemers gezond hun pensioen halen.
Reactie FNV Luchtvaart op halfjaarcijfers Air France-KLM
Vanochtend presenteerde Air France-KLM haar halfjaarcijfers. Boufangacha: ‘De cijfers zijn wederom een verbetering ten opzichte van vorig jaar. De operationele winst is verbeterd en de kosten zijn verlaagd alsmede de schuld. Je ziet wel dat er druk staat op de ticketprijzen. Maar al met al gaat het goed met KLM en zien we dat er ruimte is om weer te investeren in personeel. Wij hebben bij de vorige cao onze verantwoordelijkheid genomen en flink aan arbeidsvoorwaarden ingeleverd, maar deze race naar de bodem moet nu echt stoppen.’

Race naar de bodem stoppen
De problemen op Schiphol zijn talrijk. Er verdwijnen steeds meer vaste banen, arbeidsvoorwaarden worden aangetast, de werkdruk neemt toe en staatsgesubsidieerde luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten veroveren de Europese markt voor intercontinentaal vliegen. Ook dreigen low cost carriers de norm te gaan stellen in de luchtvaart.

Volgens de bestuurder FNV Luchtvaart leidt de doorgeslagen liberalisering van de luchtvaartsector tot een druk op kwaliteitsbanen en de werkgelegenheid op Schiphol.’ KLM wil hierin meegaan, door jaar in jaar uit te snijden in personeelskosten. Deze race naar de bodem moet stoppen. Wij zijn juist van mening dat we samen met KLM de druk richting Schiphol, Politiek Den Haag en Europa moeten opvoeren voor een meer gelijk speelveld in de Luchtvaart. Waar ligt anders de grens? Totdat er geen vaste banen meer over zijn en we het normaal gaan vinden dat een stewardess bij KLM 800,- euro per maand verdient, zoals bij Ryanair? Voor de aandeelhouders kunnen de arbeidskosten niet laag genoeg zijn, maar voor de werknemers en de economie belooft dit weinig goeds.’

De cao geldt voor in totaal zo’n 14.500 grondmedewerkers, waaronder de incheckmedewerkers, bagage-afhandelaars en technici. Een paar duizend werken op uitzendbasis bij de luchtvaartmaatschappij.