Romeo & Julia schittert pas echt in donker Bostheater

Amsterdamse Bostheater i.s.m. de Veenfabriek en TENT met Romeo & Julia naar William Shakespeare. Bostheater, première 22 juli. Nog te zien t/m 3 september in hetzelfde theater.

De zomervoorstelling Romeo & Julia ging afgelopen vrijdag in het Amsterdamse Bostheater in première. Vliegtuigslurfen, acrobaten en synthesizers zijn ingezet om Shakespeare’s klassieke lovestory nieuw leven in te blazen. Het echte spektakel laat echter tot het donker op zich wachten.

De “Julia jarig feest” affiches zijn nauwelijks opgeplakt of de provocaties over en weer tussen twee rivaliserende families – de Montecchi’s en de Capuleti’s – beginnen. ‘Sla hem op z’n bek!’, jutten de ruziezoekers elkaar op. In deze vertolking van Romeo en Julia neemt de verbeelding van intolerantie en korte lontjes in een dichtbevolkte samenleving een belangrijke plaats in. Regisseur Ingejan Ligthart Schenk en tekstbewerker Erik Bindervoet willen een dynamisch theaterstuk neerzetten waarin zowel haat als liefde snel oplaait en dat dicht bij Shakespeare’s origineel uit 1595 blijft.

Romeo en Julia: tot de dood ons scheidt

Op het podium liggen stukken vliegtuigsluis. Het desolaat ogende decor – naar ontwerp van Douwe Hibma – stelt een rauw en broeierig Verona voor. Julia Capuleti (Yara Alink) is een verwend meisje dat geïsoleerd opgroeit. Haar min is haar enige vertrouwelinge. Camilla Siegertsz heeft in haar rol als de pittige min met scherpe tong en platte grappen over – hoe kan het ook anders bij een min – haar borsten, de lachers regelmatig op de hand.

Wanneer Romeo Montecchi (Ward Kerremans) zich onuitgenodigd waagt op de gemaskerde houseparty ter ere van Julia’s veertiende verjaardag slaat de vonk tussen hen over. Julia weet dat de man waarop ze haar zinnen heeft gezet door zijn afkomst not done is bij haar familie.
Tijdens de legendarische balkonscène die volgt zegt ze de dan ook: ‘O Romeo, Romeo, waarom ben jij Romeo?’

Romeo & Julia van William Shakespearevertaling/bewerking Erik Bindervoet, Ingejan Ligthart Schenk regie Ingejan Ligthart Schenk regie-assistentie Ursel Braaksma circusregie-assistentie Hanneke Meijers decor Douwe Hibma kostuums Johanna Trudzinski licht Reier Pos geluid Erwin van den Broek cast acteurs Jurriën Remkes, Yara Alink, Sander Plukaard, Camilla Siegertsz, Ward Kerremans, Sadettin Kirmiziyüz cast circusartiesten Ayla Moes, Tom Mörtl, Julien Pierrot, Sonia Massou, Gilles Thiry, muziek wordt verzorgd door Jelle Hoekstra, Ton van der Meer, John van Oostrum en Maya Mertens.

Romanticus Romeo leeft in een gewelddadige omgeving en als hij wegens moord uit Verona ver weg van Julia wordt verbannen valt zijn wereld in duigen. Julia dreigt door haar vader (Veenfabriek toetsenist Ton van der Meer) uitgehuwelijkt te worden aan graaf Paris (Julien Pierrot). Met de hulp van de frater (Sadettin Kirmiziyüz) probeert ze onder het huwelijk uit te komen om toch bij Romeo te zijn. Door misverstanden en miscommunicatie wordt het ultieme liefdeskoppel verenigd…in de dood.

Klucht en tragedie

Romantische liefde is een aansprekend en tijdloos thema. Het kost weinig moeite om in Alink een speels, stapelverliefd meisje en in de lange Vlaming Kerremans romanticus Romeo te zien. Ze ogen als een leuk stel dat elkaar expressief met Shakespeariaanse passie toespreekt.

De afwisseling van scènes met bloemrijke, oorspronkelijk taal door scènes met hedendaags taalgebruik en humor geven het stuk dynamiek. Door de grappen van de min en van Benvolio (Jurriën Remkes) : ‘Het doen of het niet doen, dat is de vraag’, is het stuk in het begin vooral een klucht waar hardop gelachen mag worden.

De muziek van de Veenfabriek heeft vanaf de aanvang iets onheilspellends en ondersteunt daardoor niet altijd de romantische scenes. De minimal music, trance en flarden uit het repertoire van de Amerikaanse late jaren tachtig indieband Pixies stemmen niet vrolijk. Romeo krijgt hun Monkey gone to heaven als uitvaartlied mee. Julia een emotionele uitvoering van Break my body.

De kostuums van Johanna Trudzinski – die bekend is in zowel de modewereld als in het theater – vallen op. Ze zijn modern met een historische twist. Zo dragen de grootste vechtersbazen in het stuk American football broeken als pantsers, altijd klaar voor de strijd. De bijdehante min is als een stoere hiphopster strak in het zwart gestoken, maar dan wel met 16e eeuwse pofmouwtjes.

Bij daglicht overtuigen de vliegtuigslurven niet echt als het hectische Verona. Ook zijn de circusartiesten dan slechts een onderhoudende toevoeging aan het verhaal. Visueel komen het decor en de acrobaten het best tot hun recht als het donker is. Zo tekent het naar boven uitstekende stuk vliegtuigslurf dat Julia’s balkon moet verbeelden magisch en sprookjesachtig af tegen de donkere achtergrond. Ook de rouwprocessie met het lichaam van Julia door de acrobaten heeft in het donker een extra dramatisch, opera-achtig effect.

Romeo & Julia is een met liefde gemaakte en met passie opgevoerde frisse voorstelling. Echt spectaculair wordt het pas wanneer de duisternis is ingevallen.

Foto’s : Ben van Duin