De leidinggevende stewards en stewardessen bij KLM raken binnenkort mogelijk hun vier zilveren strepen kwijt. KLM wil namelijk af van de functie van purser. Dit maakte de luchtvaartmaatschappij in een bezuinigingsplan aan het cabinepersoneel bekend.
Purser
De cabinemedewerkers serveren onder andere de drankjes en maaltijden uit tijdens de vlucht, informeren de passagiers en zien erop toe dat de veiligheidsinstructies worden nageleefd. Van de 9000 cabinewerkers van KLM hebben er ongeveer 1500 de rang van ‘purser’. Dat zijn stewards en stewardessen die – vaak na vele jaren dienst – zijn opgeklommen tot leidinggevende en ook een hoger salaris krijgen. Ze zijn herkenbaar aan de vier zilveren strepen op de schouder (bij de mannen) of onder op de mouw (bij de vrouwen). De purser verwelkomt onder meer via de microfoon de passagiers, leest veiligheidsinstructies op, stuurt de overige tien tot twaalf teamleden aan, maar hoeft zelf geen eten en drinken uit te delen.
Op intercontinentale vluchten werken doorgaans meestal twee pursers. De luchtvaartmaatschappij wil echter op die vluchten nog maar één leidinggevende inzetten, die dan niet meer de titel purser krijgt. Op de korte – en middellange Europese vluchten, waar nu nog één purser dienst doet, zal er straks helemaal geen klassieke leidinggevende meer zijn. Een ervaren, maar goedkopere kracht onder de stewardessen krijgt de managementtaken er dan bij.
‘Zo kunnen we ons personeel slimmer en flexibeler inzetten en de klant beter bedienen’, aldus een KLM-woordvoerder, die uitlegt dat alle leidinggevenden voortaan mee gaan werken met het ‘gewone’ personeel. Volgens haar brengt de verandering geen verlies van banen met zich mee en schept het nieuwe systeem meer carrièremogelijkheden.
‘KLM wil saneren. De boodschap naar de klant toe is de verpakking’, reageert Annette Groeneveld, voorzitter bij VNC, de grootste vakbond van het cabinepersoneel en senior purser bij KLM. De VNC vreest dat de ’titelroof’ tot slechtere arbeidsvoorwaarden leidt.
Volgens Groeneveld heeft de purser als aparte functie wel degelijk meerwaarde, zeker op vluchten waarop er meer dan 350 passagiers meegaan. Daar moet men nu al rennen, vliegen, springen om de medewerkers te helpen bij problemen. Als passagiers agressief worden of vluchten vertraagd zijn, is een gezaghebbende figuur in de cabine onontbeerlijk, zegt Groeneveld.
Bezuinigingen
De luchtvaartmaatschappij moet de kosten verlagen om te concurreren met Europese prijsvechters en opkomende maatschappijen uit het Midden-Oosten. Vorig jaar zijn de cabinemedewerkers al akkoord gegaan met een versobering van de werk- en rusttijden, eerder stemden ze in met aanpassingen van hun salarissen. KLM wil de productiviteit – met dezelfde handen meer werk verrichten- nog eens vier procent verbeteren de komende jaren.
De VNC weigert te praten over wat voor bezuinigingen dan ook zolang een ander probleem nog niet uit de wereld is geholpen. KLM moet eerst 35 miljoen euro aan ‘herstelpremies’ voor 2016 storten in hun pensioenfonds. Dit is KLM volgens de VNC verplicht. In het verleden heeft het bedrijf beloofd pensioentekorten aan te vullen, maar deze afspraak is volgens de vakbond ‘eenzijdig door KLM gewijzigd.’ De cabinemedewerkers stappen daarom binnenkort naar de rechter.
KLM heeft een troef achter de hand: zo’n 250 seizoensmedewerkers met tijdelijke contracten. Deze krachten huurt de vliegtuigmaatschappij in tijdens pieken in de zomer- en winterdienstregeling. KLM dreigt deze contracten stop te zetten vanaf september, waardoor er een tekort aan personeel ontstaat en cabinemedewerkers van zelf harder moeten gaan werken.
Bron: de Volkrant, 19-7-2016