GroenLinks Amstelveen is blij dat staatssecretaris Sharon Dijksma van luchtvaart erkent dat de huidige berekening van vliegtuiggeluid achterhaald is. Onlangs bleek dat de luchtvaart de geluidshinder rondom Schiphol anders voorspiegelt. Dijksma zegt nu dat er een nieuwe methode komt om geluidshinder door vliegtuigen rondom Schiphol te berekenen.
Martin Kortekaas van GroenLinksAmstelveen: “Wij vinden het een stap in de goede richting van staatssecretaris Dijksma de ze misleidende berekeningen nu erkent. Het is ook goed dat Dijksma het netwerk van geluidsmeetpunten rond Schiphol uitbreidt om de overlast beter te meten.â€
Toch zet Kortekaas nog wel enkele vraagtekens. “Het blijft onduidelijk waarom Dijksma de herrie die die meetpunten registreren niet direct in de discussie wil betrekken. De staatssecretaris wijst op een mogelijke onnauwkeurigheid van de metingen. De hele discussie over welke methode van berekenen je moet gebruiken, toont juist aan dat het berekenen van geluidshinder met theoretische modellen nog veel grotere nadelen heeft. Daarom wil GroenLinks dan ook dat er meer meetpunten komen, die precies meten wat veel inwoners al lang weten, dat bepaalde startbanen op Schiphol steeds meer overlast geven.â€
Eerder heeft de GroenLinks-fractie hierover al vragen gesteld aan het college van B&W van Amstelveen en de partij wacht het antwoord af. “Zolang de omwonenden toenemende overlast ondervinden, moet verdere groei van Schiphol niet aan de orde zijn,†aldus Kortekaas.