De problemen rond de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin zorgen nu ook voor lokaal leed. De in surseance verkerende vervoerder lijkt weer op te krabbelen maar veel havens willen de schepen niet laten aanmeren omdat men bang is dat er niet wordt betaald. Zo kan het nu gebeuren dat vele bestelde scootmobielen nog niet zijn geleverd. Ook niet aan Medipoint, een van de leveranciers die in Amstelveen opereert.
Op dit moment is het nog onduidelijk of de bestellingen via Hanjin nog geleverd worden. Er worden extra scootmobielen geproduceerd en verscheept, naar verwachting duurt het minimaal twee maanden voordat die aankomen. In de tussentijd zijn onderdelen opnieuw besteld. Alternatief vervoer per luchtvracht en trein is voor grotere producten (als scootmobielen) echter volgeboekt.
Een en ander heeft gevolgen voor Amstelveners die een scootmobiel nodig hebben. “Op dit moment hebben 136 Amstelveners via de gemeente een scootmobiel. Leverancier Medipoint heeft binnen de mogelijkheden naar alternatieven gezocht en voor zover mogelijk doorgevoerd om de overlast tot een minimum te beperken. Inmiddels zijn deze alternatieven niet meer toereikend en krijgen Amstelveners te maken met leveringsproblemen. Dit betekent dat zij langer moeten wachten op hun scootmobiel. Voor spoedgevallen wordt er alles aan gedaan om ter overbrugging met een tijdelijke voorziening een zo goed mogelijk alternatief te bieden,†aldus wethouder Herbert Raat in een brief aan de gemeenteraad.
Raat: “Voor mij is dit een voorbeeld van bedrijven die zo groot geworden zijn dat wanneer zij omvallen dit voor heel veel mensen direct gevolgen heeft. Waar mogelijk zet ik in op risicospreiding om niet afhankelijk te zijn van één partij.â€