Column: Expected Amstelveen

Soms zou ik dat heel graag willen… weer even elf jaar en op weg naar het Binnenhof, Nederlands eerste winkelcentrum (1960). Eerst schoenen kopen bij Van Dun (met ballon) en dan bij DoeDoe langs voor het nieuwste skateboard, een radiografische speedboat of gewoon een DinkyToy… En als die het dan niet had, even afdalen in de 3 verdiepingen van de firma Boon (coole treinbaan).

Daarna ‘proefspelen’ met de nieuwste Atari bij CapiLux en dan lekker platen luisteren in hun kelder, grote Sennheiser op je hoofd en vragen aan de nerdy man achter de toonbank of hij The Specials voor me op wilde zetten… nummer 3, kant B graag!

Bloemen voor mijn oma bij Pimpernel en omdat het bijna moederdag is, een mooi thee-kopje bij het chique Wille, met gouden randje. Op weg naar huis,  dan zeker nog eerst langs Stam… voor boomschors (melkchocola).

Enige tijd geleden trapte de eigenaar aan het voormalige plein 1960 af met de campagne ‘Unexpected Amstelveen’.

Ik vind dit een hele rare slagzin voor een shopping-mall uit de koker van een shopping-mallfabriek die ons de Zara, H&M, Hema, Perry Sport, Intertoys, Flying Tiger, Footlocker, Etos, AH, The Sting brengt… The usual suspects dus. Dit soort bedrijven krijg je als je grote bedrijven als Unibail-Rodamco hun gang laat gaan in een liberale gemeente als Amstelveen.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar het zweet breekt mij uit als ik hier een boodschap moet doen. Hooguit blij met Venstra, de verrassende boekhandel en koffiebar die zijn onderdak vindt in de bibliotheek.

Het is een lege sfeer die je over de gehele wereld aan kunt treffen en ver verwijderd is van inspiratie en creativiteit… Nergens de gedachte “He, dat had ik hier niet verwacht?”

Netjes is het wel, veel van hetzelfde ook en ik ben bang dat het er ook niet beter van wordt in de toekomst. Als ik er, god verhoede het, op donderdagavond zou struinen over het plein dan zie ik geen glanzende Kreidlers meer voor de V&D, laat staan hun toenmalige berijders. Ik zie een publiek dat uit een ruime regio wordt aangetrokken door grote ketens, die de kleine winkeliers van 1960 in het gunstigste geval naar de periferie heeft verbannen.

Het stemt niet vrolijk en heet blijkbaar vooruitgang. Maar ik begrijp de eigenaren toch niet. Wat is er interessant aan een winkelcentrum met louter dezelfde winkels als in Hoofddorp, Maarssen of Almere (Centrum, dat dan weer wel) waarbij de volgende beurscrash wederom veel ketens zullen verdwijnen.

Twintig procent van de winkels zouden beter bestaan uit kleine, zelfstandige, creatieve en inspirerende ondernemers. Misschien zouden Amstelveners er dan ook weer graag komen, toch?

Jon-patrick Terleth