UPDATE: Ophef rond vermeend racisme-incident busstation Amstelveen

Op het busstation Amstelveen heeft volgens twitteraar Karim ‘Kimo’ Shehata  gisteravond rond half zeven een bizar incident plaatsgevonden. Shehata meldde op twitter dat ‘een getint gezin bus 170 richting Uithoorn werd uitgezet omdat er volgens de chauffeur plaats moest worden gemaakt voor Nederlandse mensen’.

Twitter reageerde vol verontwaardiging maar vooral vol ongeloof. De tweet van Shehata werd door velen betiteld als ‘uit de duim gezogen’. Busmaatschappij Connexxion liet aan RTVA vanochtend weten dat de zaak serieus wordt opgepakt maar dat ze in deze fase van het onderzoek nog niets kunnen vertellen. Shehata heeft ondertussen al zijn tweets over het incident verwijderd. Hij wacht het onderzoek van Connexxion af.

RTVA is benieuwd of meerdere mensen getuige zijn geweest van het incident. Eventuele getuigen kunnen bellen naar 020-5478585 of een mailtje sturen: redactie@rtva.nl

UPDATE: Connexxion heeft ondertussen een officiële reactie gegeven.

Woordvoerster Nicky Jansen: “Via Twitter heeft Connexxion gisteravond een klacht gekregen over het gedrag van een van onze chauffeurs. Wij hebben die klacht in onderzoek. We hebben gesproken met de klaagster en met de chauffeur en de beelden zullen uit de bus worden veiliggesteld. Het is voor Connexxion heel belangrijk dat wij beide kanten van het verhaal horen om op een juiste manier te kunnen reageren. In het algemeen kunnen wij zeggen dat Connexxion veel waarde hecht aan de gedragscode die bij alle medewerkers bekend is. Wij gaan met respect en vertrouwen met elkaar om. Zowel met onze reizigers als met onze chauffeurs. Misstanden die worden gemeld, worden zorgvuldig behandeld. Die zorgvuldigheid betrachten wij zowel richting reizigers, als richting onze medewerkers. Wij hebben de klacht van de passagier direct serieus genomen. En zijn in gesprek gegaan met zowel met de klager als met de chauffeur. Ongeacht deze klacht benadrukken wij dat racisme absoluut niet bij Connexxion wordt getolereerd en klachten hieromtrent direct serieus worden behandeld.”

naamloos2

naamloos3