Het busvervoer in het gebied Amstelland-Meerlanden, dus ook in Amstelveen, wordt sinds10 december 2017 opnieuw uitgevoerd door Connexxion. Dat is het resultaat van de aanbesteding van de OV-concessie Amstelland-Meerlanden 2018 die door de Stadsregio Amsterdam is uitgevoerd. De looptijd van de concessie is tien jaar en eindigt op 12 december 2027, met de mogelijkheid van verlenging met maximaal vijf jaar. Het is één van de grootste aanbestede concessies van Nederland.
De bieding van Connexxion leidt tot een forse kwaliteitsverbetering van het OV in Amstelland-Meerlanden en zorgt ervoor dat het OV in de regio klaar is voor de toekomst’, aldus wethouder Litjens van Amsterdam die namens de Stadsregio Amsterdam de onderhandelingen heeft geleid.
De concessie Amstelland-Meerlanden
Een concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om in een bepaald gebied openbaar vervoer te verrichten. Het concessiegebied Amstelland-Meerlanden bestaat uit de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel (met uitzondering van de kern Duivendrecht) en Uithoorn, plus enkele verbindingen naar Amsterdam, Haarlem en gemeente Ronde Venen. Het gebied is ruim 300 vierkante kilometer groot en telt meer dan 300.000 inwoners. In het gebied ligt een belangrijke motor van de Nederlandse economie: de luchthaven Schiphol. Daarnaast is de bloemenveiling Aalsmeer een belangrijke pijler. Jaarlijks maken ruim 30 miljoen reizigers gebruik van het busvervoer in dit gebied. De Stadsregio draagt jaarlijks € 40,5 miljoen bij aan deze concessie.
Hoogste score
Het doel van de Stadsregio was om een vervoerder te contracteren die zijn aanbod afstemt op de huidige en toekomstige reisbehoeften van inwoners en bezoekers van de regio, die kwalitatief hoogwaardige producten biedt én die een belangrijke stap zet naar zero-emissie busvervoer. Dit doel is met het resultaat van deze aanbesteding ruimschoots bereikt.
De Stadsregio heeft de bieding beoordeeld op basis van criteria zoals het aanbod van openbaar vervoer, de mate waarin de groei van reizigers wordt opgevangen, de kwaliteit van het product, de betrouwbaarheid en duurzaamheid. Van de vier vervoerbedrijven die meedongen naar de concessie scoorde Connexxion op alle onderdelen hoog en heeft daarmee de beste aanbieding gedaan. Het resultaat is een aantrekkelijk en gemakkelijk aanbod van openbaar vervoer: snel, hoogfrequent, goed toegankelijk en herkenbaar. De busdiensten worden uitgevoerd met comfortabele en schone bussen.
24 uur OV
Connexxion biedt een OV-netwerk aan dat past bij de economische motor Schiphol en de 24-uurseconomie. Het aanbod van R-net wordt fors uitgebreid qua lijnen, frequenties en zitplaatscapaciteit van de voertuigen. R-netlijnen gaan tussen 07.00 en 19.00 uur hoogfrequent rijden. Daarnaast wordt het nachtnet aanzienlijk uitgebreid, waarbij R-net meer als een 24-uursservice gaat functioneren.
Deelauto en fiets als aanvullende mobiliteitsdiensten
Connexxion beperkt zich in zijn aanbod niet tot het busvervoer alleen. Connexxion biedt ook aanvullende mobiliteitsdiensten, zoals de deelauto en de fiets, om de gehele reis van deur tot deur te vergemakkelijken. Deze diensten kunnen zeer eenvoudig geboekt en betaald worden. Maatregelen voor een aangenaam verblijf op de OV-knooppunten, het verbeteren van overstappen en goede reisinformatie dragen ook bij aan een prettige reis door de hele vervoersketen.
Elektrische zero-emissie bussen
Connexxion start met een grote inzet van milieuvriendelijke elektrische bussen. Deze ‘zero-emissie’-bussen zullen het beeld gaan bepalen rondom Schiphol en op een aantal belangrijke R-netlijnen naar de binnenstad van Amsterdam. In de komende jaren wordt de vloot elektrische bussen verder uitgebreid. Uiteindelijk zal meer dan 90% van de reizigers in zero-emissie voertuigen worden vervoerd.