Aantal vliegbewegingen Schiphol bereikt dit jaar maximum

Schiphol groeit sneller dan verwacht en het huidige opgelegde plafond komt steeds dichterbij. Afgelopen jaar steeg het aantal vliegbewegingen – start en landingen van vliegtuigen – met zes procent naar 479.000. Als dit aantal zo hard blijft stijgen zal de luchthaven dit jaar al tegen het opgelegde maximum van vijfhonderdduizend oplopen.

Wat er precies met de groeigrenzen van Schiphol gaat gebeuren ligt grotendeels in de handen van de Tweede Kamer. In de huidige Tweede Kamer zijn de meningen over de groei van Schiphol verdeeld. Voor de kerst probeerde de VVD hun plan, om Schiphol de ruimte te geven om door te groeien, door de Tweede Kamer te krijgen, dat lukte net niet. Maar met de verkiezingen van 15 maart kan daar zomaar verandering in komen.

De huidige afspraken over de groei van de luchthaven lopen tot 2020. Daarna zou Schiphol weer mogen groeien, mits de vliegtuigen minder milieuhinder veroorzaken. Vijftig procent van de milieu- en geluidswinst die geboekt wordt met de milieu vriendelijkere vliegtuigen, mag na 2020 worden ingezet voor verdere groei. De rest van de milieuwinst gaat naar de omgeving.

In 2012 maakte Schiphol een afspraak over de vliegen in de nacht. Volgens de omwonenden wordt die niet nageleefd. De nachtvluchten zouden in drie jaar tijd teruggebracht worden van 32 naar 29 duizend, maar in de Gebruiksprognose 2017 is ruimte gemaakt voor 32.000 nachtvluchten. Voor de bewonersvertegenwoordiging in de Omgevingsraad Schiphol is dat genoeg reden om vooralsnog niet in te stemmen met verdere groeiplannen.

Een van de oplossingen voor het groeiprobleem is de bouw van het overloopvliegveld Lelystad Airport. Een groot deel van de extra groei zal door deze dependance opgevangen kunnen worden. Maar komend jaar gaat dat nog niet lukken, op zijn vroegst wordt deze luchthaven in april 2018 opgeleverd. Dus voorlopig ligt de groei van Schiphol in de handen van de Tweede Kamer en zal 15 maart om nòg een reden een belangrijke dag worden.

Foto: office