Geduld automobilisten Amstelveen op de proef gesteld

Slimmere stoplichten en toch langer wachten. Dat lijkt een tegenstelling, maar in 2020 wordt dat de standaard. De verbreding van de A9, vernieuwing van de Amstellijn en vervanging van de Amstelbrug zorgt naast een geheel vernieuwd Amstelveen voor een aantal bijwerkingen. Vooral de drukte die ontstaat door het afsluiten van verschillende op- en afritten bij Amstelveen zal het geduld van de automobilisten op de proef stellen.

De gemeente is druk in overleg over hoe ze de drukte die gaat ontstaan in goede banen te leiden. De afrit vanuit Holendrecht gaat zo’n twee jaar dicht en de automobilisten die juist de oprit richting Holendrecht gebruiken moeten zelfs vier jaar omrijden. Om de drukte die hierdoor ontstaat bij andere kruispunten op te vangen, krijgen verschillende verkeersregelinstallaties het Intelligent Transport System.

Met dit systeem kan de verkeersafwikkeling gemonitord en aangestuurd worden en zal de doorstroom verbeteren. Ook zorgt dit voor directe informatievoorziening voor de automobilisten over de drukte en advies over welke route ze het beste kunnen nemen. Tijdens de verbouwing zorgt dit voor een betere doorstroom, maar het zal nog steeds drukker dan normaal zijn. Een pluspuntje: de systemen worden dit jaar al geïnstalleerd, dus tot de verbouwing gaat beginnen zult u extra snel op door de stad sjezen.

Andere maatregelen die de gemeente gaat nemen zijn het aanpassen van verschillende bus stroken en het maken van extra opstelstroken op sommige kruispunten. Ook al wordt het soms manoeuvreren en eerder vertrekken de komende jaren, als in 2024/2026 de A9 op zijn breedst is zal u als een zonnetje over de wegen sjoeven, genieten van een storingloze metro en al het afzien zijn vergeten.

Foto: Rijksoverheid