‘Verantwoordelijkheid verwarde personen moet gedeeld worden’

Er is een lokale toename van verwarde personen. Dit staat in de raadsbrief Actieplan Veiligheid van de gemeente Amstelveen. Dit is niet alleen een kwestie in onze gemeente maar het schijnt een landelijk probleem te zijn. Waar liggen de oplossingen zodat ‘verwarde personen’ minder snel de straat vinden?

door Ilse Croese

Om hier een antwoord op te vinden moet er eerst worden vastgesteld wanneer iemand een verward persoon is en wie er verantwoordelijk voor ze zijn. Mensen met psychologische problemen komen over het algemeen terecht bij de GGZ. Jeroen Zoeteman is psychiater bij de GGZ en heeft dagelijks te maken met ‘verwarde personen’. “Allereerst moet ik duidelijk maken wat een ‘verward persoon’ is. Daar is namelijk nog geen concrete profiel voor gevonden. De politie maakt namelijk geen onderscheid in bepaalde gevallen,” aldus Zoeteman.

De gemeente werkt samen met de GGZ om deze personen van de straat te halen, maar nog belangrijker om ze een goede behandeling te bieden. Maar hoe zien de daadwerkelijke cijfers eruit? Susan van Vliet van de gemeente Amstelveen legt deze uit: “De gemeente ziet inderdaad een stijging van overlast door verwarde personen. Amstelveen heeft in 2016 ten opzichte van 2015 7% meer overlast ondervonden die veroorzaakt werd door verwarde personen.” In 2015 waren er 380 meldingen van verwarde personen en een jaar later waren dit er 408. Dit zijn alleen meldingen van verwarde of overspannen personen. “Overlast door alcohol of zwervers zit hier niet bij,” aldus Van Vliet.

Toch zullen die cijfers niet honderd procent representatief zijn. “Het kan zijn dat deze vierhonderd incidenten niet gelijk staan aan vierhonderd aparte personen. Eén persoon kan zorgen voor meerdere incidenten,” legt Zoeteman uit.

De politie wil eigenlijk de zorg van verwarde personen volledig overdragen aan de GGZ zodat ze hun tijd beter kunnen besteden maar volgens Zoeteman is dit geen goede oplossing. “Als je te maken hebt met een agressief iemand op straat dan wordt er in eerste instantie de politie gebeld. Er kan dan niet worden gezegd dat de politie hier niet over gaat. De politie is inderdaad van belang in deze kwestie.”

De gemeente ziet hier ook een samenwerking met de GGZ. “Wij vinden dat de verantwoordelijkheid hierover bij ons en de GGZ ligt. Er is daarom ook een Plan van Aanpak gemaakt door de betrokken partijen om dit tot stand te brengen,” aldus Van Vliet. Het plan wat er ligt, die speciaal is geschreven voor Amstelveen, sluit aan op de regionale aanpak die al is uitgewerkt. Deze aanpak gaat in samenwerking met de politie.

Uiteindelijk gaat het erom dat deze mensen de juiste zorg krijgen. “Het wordt tijd dat er een goede aanpak komt om te zorgen dat de juiste zorg wordt geboden en dat er duidelijkheid komt voor iedereen,” aldus Zoeteman.