Connexxion zet vol in op elektrisch rijden en wijzigt lijnennetwerk

Connexxion heeft het vervoerplan gepresenteerd voor de zogenoemde busconcessie Amstelland en Meerlanden 2018-2027. Vanaf 10 december 2017 gaat Connexxion in dit gebied met 100 elektrische geleidebussen rijden. Daarbij wordt er een 24-uurs OV-aanbod gegeven met een flexxysteem voor OV op aanvraag. Daarmee heeft Connexxion volgens eigen zeggen een ambitieus en innovatief OV-aanbod gedaan aan de Vervoerregio Amsterdam, de opdrachtgever van deze OV-concessie.

Alles binnen deze OV-concessie draait om duurzaamheid. Op 10 december wordt er begonnen met 100 elektrische bussen en na drie jaar moet 80% van de busvloot elektrisch rijden.
Het aantal ritten in de gehele vervoersregio neemt met 20% toe en er worden grotere en hogere bussen (dubbeldekkers) ingezet. De dubbeldekkers zullen gaan rijden tussen Haarlem Station en Amsterdam Zuid.

Ook het lijnennetwerk gaat veranderen. Lijnen veranderen of vervallen en routes veranderen. Het aantal R-netlijnen wordt fors uitgebreid, ook in Amstelveen.
De veranderingen in Amstelveen:
166 – Een nieuwe lijn die een lus gaat rijden van het busstation, via de Keizer Karelweg, de Molenweg en de Amsterdamse weg terug naar het busstation.
167 – Gaat deels de 487 en de 199 vervangen. Gaat rijden tussen het busstation en Kronenburg.
170 – Vervalt, wordt R-net 347.
171 – Blijft rijden tussen Aalsmeer en Amsterdam Arena. De route gaat niet meer via de Sportlaan en Van der Hooplaan, maar via de Handweg en de Keizer Karelweg. Verder blijft de route gelijk.
172 – Vervalt, wordt R-net 357.
174 – Krijgt een nieuwe route. Gaat rijden van Uithoorn Meerwijk via de wijk Legmeer over de Zijdelweg naar Amstelveen. In Amstelveen via de Dr. Willem Dreesweg en de Groenelaan naar het busstation.
187 – Gaat niet meer in Amstelveen rijden. Rijdt alleen nog maar op Schiphol tussen Schiphol Airport en Schiphol Rijk.
199 – Gaat niet meer rijden tot Amsterdam Zuid, route wordt ingekort en gaat rijden tussen Schiphol en Westwijkplein.
300 – Kleine routewijziging. Route gaat via de Oranjebaan, niet meer via de Ouderkerkerlaan.
342 – Een nieuwe lijn die gaat rijden tussen Uithoorn Busstation en Schiphol, via de N196. Veel ritten op deze lijn zullen gekoppeld zijn aan lijn 347 voor een snelle verbinding naar Schiphol vanuit Amstelveen en Uithoorn.
347 – Vervangt de oude lijn 170 tussen Uithoorn Busstation en Amsterdam Centrum.
356 – Kleine routewijziging. Gaat rijden via de Laan van Langerhuize en niet meer via de Oranjebaan.
357 – Vervangt de oude lijn 172 tussen Kudelstaart/Aalsmeer en Amsterdam Centrum.
N47 – Vervangt de oude lijn N70, route is gelijk aan lijn 347.
N57 – Vervangt de oude lijn N72, route is gelijk aan lijn 357.

Voor buslijnen in dunbevolkte gebieden, introduceert Connexxion een vraagafhankelijk flex-systeem, waarmee gereisd kan worden van de dichtstbijzijnde halte naar een dichtstbijzijnd OV-knooppunt. Deze OV-rit op aanvraag is per app, internet, of telefonisch te bestellen. De ritprijs is het reguliere OV-chipkaarttarief. Dit vraaggestuurd-OV komt voor de huidige lijn 149 beschikbaar.

De nieuwe concessie en het vervoerplan gaan in vanaf 10 december 2017.
Meer details en informatie van het vervoerplan is te vinden op de site van connexxion.



Discussieer mee: