Column: Plan B

Ik doe het wel, ik doe het niet. Ik doe het wel, ik doe het niet. Ik doe het wel, ik doe het niet. Zo ging er het er de afgelopen dagen aan toe in mijn hoofd. Normaal gesproken ben ik niet zo’n onzeker of wispelturig type-je, maar nu bleef ik maar op deze twee gedachtes hinken. Ga ik er nou wel of niet een stukje over schrijven. Er was al zoveel over geschreven en ik wil niet in herhaling vallen. En dus ben ik maar eens te rade gegaan bij La Grande Columnista Geertje Visser. Zij zei ook dat er al zoveel over gezegd was en bijna niet wist wat er nog méér over te zeggen valt. Uiteraard had ze gelijk maar tegelijkertijd schoot ik er weinig mee op.

Na lang twijfelen heb ik toch gekozen voor de ‘ik doe het wel’ variant. Wat wél te doen? Weer een stukje schrijven over Der Bogen. U weet wel, dat kunstwerk dat ons Stadshart een beetje had moeten opfleuren. Een drollerige boog die alweer zo’n kleine twee jaar de gemoederen bezig houdt in ons mooie dorp. Maar sinds Bevrijdingsdag (toeval bestaat niet!) ook de landelijke gemoederen. Want de luisteraars van Radio 538 hebben met overgrote meerderheid Der Bogen verkozen tot lelijkste kunstwerk van Nederland. Amstelveen is dus weer een prijs rijker.

Mocht u nog twijfelen, ik ben zeker geen voorstander van Der Bogen. Om het kort en simpel te houden; het werd en wordt te weinig algemeen gedragen, was veel te duur in tijden van crisis, heeft geen algemeen toegevoegde waarde voor het kale en kille Stadshart en Amstelveen heeft geen schreeuwend tekort aan kunst. Daar een beetje een optelsom van, zeg maar. En mijn mening wordt nu dan ook nog eens moreel ondersteund door de luisteraars van Radio 538.

Deze argumenten heb ik trouwens ook al gebruikt in discussies met fanatieke voorstanders van Der Bogen. Helaas kreeg mijn ratio (of ratio überhaupt?) geen enkele grip op deze kunstliefhebbers. Deze werd door hen steevast weggewuifd onder het subjectieve mom van ‘het is hele bijzondere kunst’. Weet je wat ik hele bijzondere kunst vind? Iets creëren dat algemeen gedragen wordt, toegevoegde waarde heeft voor iedereen en niet door buitenstaanders betaald hoeft te worden. Dat noem ik pas kunst. En kunstig. Het is een discussie waar we waarschijnlijk nooit uit zullen komen.

Misschien komt het voor sommigen nog iets te vroeg, maar toch zou ik willen voorstellen om eens na te denken over een Plan B voor Der Bogen. Nu zelfs het Nederlandse volk zich heeft uitgesproken, lijkt het mij verstandig om in actie te komen. En snel ook. Want het lijkt me sterk dat Der Bogen nog enige toekomst heeft op het Stadshart. Als dat überhaupt al het geval was. Ik denk trouwens ook dat we Der Bogen niet langer in kunnen zetten als citymarketing voor ons mooie Amstelveen. Ik doe zelf iets in de marketing, maar de kreet ‘wij hebben het lelijkste kunstwerk van heel Nederland!’ lijkt mij enigszins lastig te verkopen. Toch maar eens serieus nadenken over Plan B dus.

Eerder opperde ik al eens voorzichtig om Der Bogen wellicht langs de Beneluxbaan te plaatsen of op een verlaten gemeentewerf. Voor Plan B voeg ik daar graag nog een paar opties aan toe. Zomaar wat hersenspinsels van mijn kant, ter inspiratie voor Plan B.

Zolang de Wielerronde Amstelveen wel doorgaat maar niet in de Westwijk plaatsvindt (sorry, eigen belang), denk ik dat ie ook prima zou kunnen functioneren als een mooie finishboog. Beetje artistiek zwart-wit geblokt verven, her en der een paar stickers van de sponsors erop (Cobra? Van der Togt?) en klaar ben je. Zomaar een eerste ideetje.

Nog eentje dan. Nu het nieuwe poelzwembad eraan zit te komen, zie ik nog een mooie optie voor me. Als u de ADAMtoren heeft bezocht, u weet wel het oude Shell-gebouw aan het IJ, kunt u het zich wellicht goed voorstellen; Der Bogen als steun voor een mooie schommel aan de rand van de Poel net naast het nieuwe zwembad. Je hangt er een roze 2-persoons love-seat onder, leuk jong stelletje erin en dan op de achtergrond een oranje-rode zon die half verscholen achter de Urbanus ondergaat. Over citymarketing gesproken zeg!

Maar de meest interessante Plan B optie heb ik voor het laatst bewaard. Bij de onthulling van Der Bogen, is er uitgesproken dat deze als verbinding zou moeten dienen. Wat je ook van Der Bogen vindt, we zijn het toch hopelijk wel met elkaar eens dat ie verre van verbindt en eerder het tegenovergestelde bereikt.

Maar in ons mooie dorp, hebben we nog een project dat voor verbinding moet gaan zorgen; de overkapping van de A9. Deze overkapping moet de beide zijden van Amstelveen met elkaar gaan verbinden. En als we Der Bogen nou eens op deze nieuwe overkapping plaatsen, dan kan deze daar hopelijk wél een rol van verbinding vervullen. Ik zou het dan ook plaatsen aan de oostkant van de overkapping, op een plek waar de automobilisten het nog net kunnen zien. En dan vooral de Duitse automobilisten die op weg zijn naar Zandvoort. Mooi bord erbij met ‘Wann ich Der Bogen sehe, ist das Meer in die Nähe’. Is die Duitse naam van Der Bogen ook een keer verklaard en wordt Amstelveen wereldberoemd in heel Duitsland.

Ik daag u dus uit om bovenstaande opties voor Der Bogen verder in te vullen, aan te vullen of uit te breiden. En mocht u zelf geen ideeën hebben voor Plan B, weet dan dat de dagprijs voor een kilo brons zo’n € 3,65 is.

[efspanel style=”callout” type=””]
[efspanel-header]
Jeroen Franken
[/efspanel-header]
[efspanel-content]

foto1

Jeroen Franken (1969) noemt zichzelf een ‘die-hard Amstelvener van de 4e generatie’. Hij groeide op in de Oude Karselaan, doorliep het Amstelhoven en het KKC, is actief bij lokaal maatschappelijke initiatieven en woont samen met Natasha en hun zoon Bobby in de Westwijk.

Met zijn bedrijf Blue Fish helpt hij bedrijven en organisaties bij de inzet van Social Media en is hij actief lid van de Ondernemersvereniging Amstelveen. Bij voorkeur spreekt, traint, schrijft en blogt hij over social media, LinkedIn en ondernemen, maar voor RTVA schrijft hij ook graag over ‘zijn’ Amstelveen.

(follow via @BlueFishConsult & info via DeLinkedinExpert.nl)
[/efspanel-content]
[/efspanel]