Architecten presenteren ontwerp voor nieuwe terminal Schiphol

Vijf internationale architectenbureaus presenteerden deze week aan een jury van specialisten hun ontwerp voor de nieuwe terminal van Schiphol die in 2023 opent. De jury maakt waarschijnlijk aan het begin van september bekend welk bureau de opdracht krijgt.

Schiphol breidt de luchthaven de komende jaren flink uit met een nieuwe pier (2019) en nieuwe terminal (2023). De uitbreiding is volgens de luchthaven nodig voor de versterking van de concurrentiepositie van de Mainport Schiphol. Of zoals ze zelf zeggen: “Om mee te groeien met de groei van de luchtvaart en om de positie van ‘preferred airport’ bij zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers verder te ontwikkelen.”

De architectenbureaus die Schiphol zich kwalificeerden via een tender om hun ontwerp te presenteren, zijn de internationaal gerenommeerde bureaus Kaan Architects in samenwerking met Estudio Lamela en ABT, UNstudio samen met HOK en Arup, MVRDV met KPF en Meinhardt, O.M.A. samen met WSP I Parson Brinckerhoff en S.O.M. samen met ADPI.

De ambities van Schiphol voor de nieuwe terminal zijn om een nieuwe standaard neer te zetten voor de luchtvaart. Allereerst moet de nieuwe terminal het DNA van Schiphol omarmen. Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het persoonlijke karakter van de luchthaven in combinatie met een zeer efficiënt proces. Daarnaast moet de nieuwe terminal duurzaam en toekomstbestendig zijn, waarbij het de nieuwste digitale mogelijkheden moet bieden

Royal Schiphol Group bracht de uitbreidingprojecten onder in de projectorganisatie genaamd het Capital Programme. Het programma kan volgens Schiphol de verschillende omvangrijke en complexe projecten optimaal op elkaar afstemmen en aansturen. “Dit is noodzakelijk, omdat tijdens de bouw en verbouwing de luchthavenoperatie gewoon doorgaat. Tegelijkertijd vereist de uitbreiding specifieke kennis en ervaring. In het Capital Programme bracht Schiphol deze expertise samen.”

De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal van Schiphol en wordt aangebouwd aan vertrek- en aankomsthal 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het één-terminal-concept. Daardoor bevinden alle faciliteiten zich onder één dak. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.