Column: Gogme

Als ik met mijn zoon naar het Stadshart ga, parkeren we altijd boven het busstation. En op zijn instructies, stuur ik mijn auto dan naar de allerhoogste verdieping van de parkeergarage. Daar bovenop het dak, kijkt hij uit over Amstelveen en constateert dat het nog steeds goed zit. Het bos en de Poel liggen er nog en de Annakerk en het KLM-gebouw steken nog steeds boven de oranje daken uit. Voor even voelt hij zich de koning van Amstelveen.

Afgelopen vrijdag deden we weer zo’n rondje Stadshart en liepen we aansluitend terug naar de parkeergarage. We gaan door de schuifdeuren en komen terecht in een lange rij wachtenden voor de betaalautomaat. Vrijdag is marktdag en dus niet zo gek dat de rij langer is dan normaal. Even netjes op onze beurt wachten dus.

Voor mij staat een ouder echtpaar waarbij de vrolijkheid en joie de vivre ver te zoeken is. Mijn eerste indruk was dat ze niet voor de gezelligheid naar het Stadshart waren geweest. En al helemaal niet voor de mode- of beautywinkels. Het leek een nogal gefrustreerd stel die de minder mooie kant van het leven leiden. En daar waarschijnlijk ook alles en iedereen de schuld van geven. Een typische Henk en Ingrid wiens gekrenkte zieltjes al lang geleden ten prooi zijn gevallen aan Gekke Geert.

Als er via de deur aan de ANWB-kant een dame zich halverwege aansluit in de rij, hoor ik Ingrid fluisteren in Henks oor; ‘Let op hoor, wij waren wel eerder!’ Blijkbaar maak je je nog heel druk om de kleine gevechten van de dag, als je de grote strijd om de mooie kant van het leven al lang geleden hebt verloren.

Dan schuifelt er langs onze rij een Aziatisch stelletje naar voren en gaat eens poolshoogte nemen bij de tweede betaalautomaat. Pas dan zie ik dat deze niet gebruikt wordt en dat we allemaal hebben staan slapen, door in de rij te staan voor één en dezelfde automaat. De dame ziet dat de tweede automaat wel gewoon werkt, kijkt vragend de rij aan en zegt; ‘Anybody?’ Ik glimlach naar haar en gebaar dat ik nog wel even wacht.

Ingrid glimlacht niet en laat ook direct van zich horen. ‘Wij staan hier gewoon in de rij hoor!’ Of ze met ‘wij’ nu Henk en Ingrid bedoelt of ‘in dit land’, wordt mij ook niet direct duidelijk. Ze spreekt het nogal luid uit en al rondkijkend is Ingrid op zoeken naar medestanders voor een relletje. Voor haar reageert er niemand. Ze draait zich om en probeert hetzelfde kunstje nu bij de mensen achter haar in de rij; ‘Het is toch niet te geloven!’ Ook nu reageert er gelukkig niemand. Als laatste houvast, probeert ze het bij deze blanke polderjongen en zijn blonde zoon. Uiteraard reageer ik wel, alleen niet op de manier die Ingrid gehoopt had; ‘Wij stonden hier allemaal te slapen voor dezelfde betaalautomaat en daarnaast heeft ze het netjes gevraagd’.

Daar waar Ingrid op zoek was naar een minder-minder-minder-relletje, kreeg ze van dit Aziatische stel een lesje in oud-Jiddisch gogme. Gogme als in niet passief zijn, niet afwachten en zeker geen kuddedier willen zijn. Gogme als in je verstand gebruiken, je eigen pad trekken en initiatief nemen.

Na dan eindelijk betaald te hebben, stap ik met mijn zoon de lift in en kom daar weer Henk en Ingrid tegen. Henk drukt op het knopje van de eerste etage en vervolgens drukt mijn zoon op het knopje voor de vierde etage. Henk kijkt wat afkeurend mijn zoon aan en zegt ‘Zo… naar de vierde… toe maar…. alsof het niets is’. Tsja Henk, sommige mensen leggen de lat nou eenmaal een stukje hoger.

Jeroen Franken

foto1

Jeroen Franken (1969) noemt zichzelf een ‘die-hard Amstelvener van de 4e generatie’. Hij groeide op in de Oude Karselaan, doorliep het Amstelhoven en het KKC, is actief bij lokaal maatschappelijke initiatieven en woont samen met Natasha en hun zoon Bobby in de Westwijk.

Met zijn bedrijf Blue Fish helpt hij bedrijven en organisaties bij de inzet van Social Media en is hij actief lid van de Ondernemersvereniging Amstelveen. Bij voorkeur spreekt, traint, schrijft en blogt hij over social media, LinkedIn en ondernemen, maar voor RTVA schrijft hij ook graag over ‘zijn’ Amstelveen.

(follow via @BlueFishConsult & info via DeLinkedinExpert.nl)