Eerste ‘In geval van nood’-kaart uitgereikt, helpt hulpdiensten in een noodsituatie

De gemeente Amstelveen gaat deze week een speciale ‘In geval van nood’-kaart huis aan huis verspreiden in Amstelveen. Met de kaart hebben hulpdiensten belangrijke gegevens binnen handbereik. Zoals telefoonnummers van familieleden en medische gegevens. De kaart is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met ambulance, politie, brandweer en verschillende zorginstellingen.

Wethouder Zorg Herbert Raat (VVD): “Amstelvener Joan Reinders Folmer vertelde mij dat een buurvrouw gevallen was en de gegevens van haar kinderen voor het ambulancepersoneel niet direct voorhanden waren. Een oplossing zou een noodkaart kunnen zijn. Een praktisch idee om snel contact te kunnen leggen met bijvoorbeeld familieleden of buren. We zijn samen met de hulpdiensten aan de slag gegaan. De kaart valt deze week bij ieder huishouden op de mat.”

Dennis Sampimon, teammanager ambulancepost Amstelveen: “Natuurlijk handelen we altijd direct, maar het komt wel eens voor dat we het hele huis moeten doorzoeken naar belangrijke gegevens. Als op de noodkaart staat aangegeven waar we moeten zoeken scheelt dit veel tijd. En in een noodsituatie telt iedere minuut. Ik raad alle inwoners van Amstelveen, maar met name de oudere inwoners, aan van de kaart gebruik te maken.”

Om zoveel mogelijk inwoners te bereiken, is ervoor gekozen de noodkaart samen met de tweede editie van de Ouderenkrant te verspreiden. De voormalige Seniorenraad riep de gemeente vorig jaar op om voorzieningen voor ouderen beter in kaart te brengen. Hieruit ontstond onder andere de Ouderenkrant. Na het succes van vorig jaar, verschijnt er dit jaar een speciale editie over de ‘In geval van nood’-kaart. Ieder Amstelveens huishouden ontvangt de speciale editie van de Ouderenkrant. Dus zowel de Amstelveense ouderen, als de jongere generatie. Omdat iedereen wel ouderen in zijn of haar omgeving kent: familie, kennissen of omwonenden.

Foto: Gemeente Amstelveen