Vier ton boete voor Connexxion door tekortkomingen

Afgelopen periode is er door reizigers veel geklaagd over de nieuwe concessie van Connexxion. Nu heeft de busvervoerder een boete van 400.000 euro opgelegd gekregen voor gebreken in het vervoersgebied Amstelland-Meerlanden, dit meldt mediapartner NH vandaag op haar website.

De Vervoerregio Amsterdam heeft geconstateerd dat Connexxion te veel fouten heeft gemaakt. Ritten zouden regelmatig uitvallen, bussen zijn vaak vertraagd en er wordt verkeerde reisinformatie doorgegeven. Daarnaast heeft de Vervoerregio de vervoerder opgedragen om uiterlijk 15 februari met een verbeterplan te komen. Dat plan moet uiterlijk 1 maart worden uitgevoerd. Als Connexxion er niet in slaagt te verbeteren kan het boetebedrag oplopen tot 2 miljoen euro, waarschuwt de Vervoerregio.

De nieuwe concessie van Connexxion in de regio is pas twee maanden geleden ingegaan. Dat zou ook de voornaamste reden zijn van de gemaakte fouten. “Er moest veel geregeld worden”, vertelt een woordvoerder van Connexxion aan NH Nieuws. “Daarnaast zijn we op sommige punten afhankelijk van andere partijen. We willen niemand de schuld geven, absoluut niet zelfs, maar die zaken spelen wel mee.”

De slechte resultaten zijn gebleken uit monitoringsresultaten van december 2017 en januari 2018. Bijna vier procent van de ritten valt uit. Dat is beduidend hoger dan de 0,25 procent in 2017 en de norm van 0,5 procent. Daarnaast rijdt ruim een tiende van de bussen met meer dan vijf minuten vertraging.

Ook blijkt dat geen van de ruim honderd voertuigen een werkende WiFi-verbinding heeft en in een kwart van de gevallen is geconstateerd dat de reisinformatie aan boord niet voldoende werkt. Verder zijn veel aangeboden servicepunten en kaartautomaten niet of beperkt ingevoerd.

Connexxion baalt van de boete, maar snapt het wel. “We zijn tekortgeschoten in onze dienstverlening. We weten de oorzaken en zijn momenteel druk bezig met oplossingen. We hopen dat we deze maand al verbeteringen kunnen doorvoeren.”