GroenLinks Amstelveen wil stereotype vrouwenreclames verbannen

De verkiesbare vrouwen van GroenLinks grijpen de Internationale Vrouwendag van 8 maart aan om aan te kondigen dat zij binnenkort met een initiatiefvoorstel komen om seksistische, vrouwonvriendelijke en stereotype reclame-uitingen reclames voorgoed uit Amstelveen te bannen.

GroenLinks wil einde aan stereotype beeldvorming vrouwen. Grote steden als Londen, Parijs, Berlijn en Genève gingen al voor. Wat GroenLinks betreft is Amstelveen de volgende gemeente die zich sterk maakt tegen seksisme in het straatbeeld.

“Door seksistische, stereotype en vrouwonvriendelijke beelden te laten zien worden kinderen en volwassenen onbewust beïnvloed en beperkt in hun zelfbeeld en wereldbeeld. Onze kinderen horen anno 2018 niet meer geconfronteerd te worden met een stereotype rolverhouding uit begin vorige eeuw,” aldus kandidaat raadslid Ilika Polderman.

Uit onderzoek blijkt volgens GroenLinks dat in de media een grote meerderheid van de vrouwen nog steeds wordt gepresenteerd in traditionele rollen of als lustobject. “Er bestaat geen traditionele man-vrouwrolverhouding meer en wat ons betreft moet deze uit het Amstelveense straatbeeld verdwijnen. Alle kinderen hebben gelijke kansen”, aldus kandidaat raadslid Cheimaa Aouni.

Op dit moment ligt er een reclamenota uit 2010 die volgens de partij wel aan vernieuwing toe is. GroenLinks wil dit beleid actualiseren en completeren.

Foto vlnr: Cheimaa Aouni (#3), Anuska Bruijninckx (#12), Ilika Polderman (#4), Brenda de Kort (#8), Stieneke Kruijer (#2)