FNV: ‘Bagagewerk bij KLM leidt tot lichamelijke schade’

SCHIPHOL – Het werk bij KLM in de bagageafhandeling is fysiek zo zwaar en slecht voor de gezondheid dat veel werknemers blijvende schade oplopen. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Beroepsziekten FNV. Daarbij worden volgens de bond door KLM normen voor fysiek werk overschreden. Op een werkdag gaat er bij veel medewerkers tussen de 11.000 en 18.000 kilo bagage door de handen. Nek- en rugklachten en schade aan polsen en schouders zijn het gevolg.

“Mensen worden ziek van hun werk. Dit is een structureel probleem voor KLM. De winst van het bedrijf gaat blijkbaar ten koste van de werknemers,” zegt Jan van den Brink van FNV Luchtvaart. Het rapport van Bureau Beroepsziekten FNV overhandigt hij vandaag aan KLM, voorafgaand aan de cao-onderhandeling voor het grondpersoneel. “Deze uitkomsten zijn zo schokkend dat er direct maatregelen moeten worden genomen. We willen dat dit rapport onderdeel wordt van de cao-gesprekken. Bovendien stellen we KLM bij voorbaat aansprakelijk voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. Hierdoor komt de bewijslast bij de werkgever te liggen en niet langer bij de werknemer. De KLM moet aantonen dat ze aan haar zorgplicht heeft voldaan.”

Bijna de helft van de beroepsziekten binnen KLM komt voor op de afdeling Ground Services waar 4.500 van de in totaal 32.000 KLM’ers werken. Ook het ziekteverzuim is hoger: gemiddeld 10% met uitschieters van 20% op bepaalde afdelingen. De FNV sprak met medewerkers bij Ground Services over het werk en de fysieke klachten die ze er aan overhouden. Davis, een van de bagageafhandelaars: “Vroeger deden we zes kisten (vliegtuigen), tegenwoordig zijn dat er twaalf. Nu krijg je 45 minuten voor een kist, vroeger was dat een uur. Laatst hadden we van 05.00 tot 10.30 uur al negen kisten gedaan. Dan ga je naar je de volgende kist en krijg je te horen dat je niet snel genoeg bent gekomen. Toen moest ik even tot 10 tellen.’

Zijn collega Roel vult aan: “We rennen continu van kist naar kist. Normaal zouden we onder 1.500 kilo kisten met twee personen moeten afhandelen en boven de 1.500 kilo met vier personen. Het gebeurt helaas vaak dat we ook grote kisten met twee man afhandelen, omdat er te weinig collega’s zijn. Je moet je voorstellen dat je niet in het ruim kan staan, daar is het te krap voor. Dan lig je op je rug om de koffers op de juiste plaats te zetten of je zit op je knieën met een gebogen rug en duwt en trekt aan vracht die 150 à 200 kilo weegt. Ik heb zelf rugklachten gehad en dan ben ik nog maar 28 jaar. Kan je nagaan als je iets ouder bent.”

Van den Brink: ‘Het is tijd om KLM tot de orde te roepen. Het is de grootste werkgever op Schiphol en zou een voorbeeld moeten zijn voor de hele luchtvaartsector. Maar de concurrentiestrijd die op onze luchthaven aan de gang is, zorgt ervoor dat alle werkgevers elkaar gek maken in de strijd om de passagier. Overal wordt winst gemaakt over de ruggen van werknemers. En daar moet paal en perk aan gesteld worden, door KLM zelf en door Schiphol.’