OV-ringlijn moet bereikbaarheid ziekenhuis verbeteren

AMSTELVEEN – Extern onderzoeksbureau (Goudappel Coffeng) heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar het openbaar vervoer en is onder andere tot de conclusie gekomen dat een ringlijn de bereikbaarheid van ziekenhuis Amstelland moet verbeteren.

De ringlijn zou minstens twee keer per uur met klein materieel moeten rijden en Goudappel Coffeng geeft als voorbeeld een route via Rembrandtweg-Olympiadelaan-ziekenhuis Amstelland. Buslijnen 165, 166 en 167 verliezen hierdoor hun waarde. Goudappel Coffeng adviseert deze op te heffen.

Het weer in ere herstellen van halte Grote Beer is nog steeds onderwerp van gesprek. Het onderzoek doet hier geen duidelijke uitspraak over. De Vervoerregio en Connexxion lijken niet bereid deze halte terug te brengen. De gemeente doet er alles aan om hier verandering in aan te brengen. Alhoewel de halte afstanden voldoen aan de wettelijke eisen vindt de gemeente de Beneluxbaan zo’n grote barrière dat een extra halte meer dan geoorloofd zou zijn.

Rob Ellermeijer (wethouder Openbaar Vervoer):”Het is fijn dat het onderzoek bevestigt dat er nog het één en ander te verbeteren valt in Amstelveen. Dit onderschrijft wat we al maanden lang uiten. Het is nu aan de Vervoerregio om te reageren op de uitkomst en het gesprek aan te gaan met Connexxion. Vanuit mijn rol behartig ik de belangen van Amstelveen en dring ik er bij de Vervoerregio op aan verbeteringen zo snel mogelijk door te voeren. In de dienstregeling van december moet dit wat mij betreft geregeld zijn.”

De gesprekken die de gemeente Amstelveen in de afgelopen maanden heeft gevoerd met Vervoerregio Amsterdam en Connexxion hebben al geleid tot een aantal verbeteringen. Zo rijdt de 199 weer door Bovenkerk, heeft buslijn 174 extra vroege ritten gekregen, doet buslijn 357 halte Weldam weer aan en is bij Zwarte Kat een halte toegevoegd voor het AML Flex-systeem (kleinschalig vervoer op aanvraag).

Goudappel Coffeng heeft ook onderzoek gedaan naar buslijn 199. De gemeente wilde deze heel graag weer dezelfde route laten rijden als voor invoering van de nieuwe buslijnvoering. Uit het onderzoek blijkt echter dat het niet rendabel is om lijn 199 via ziekenhuis Amstelland naar Busstation Amstelveen te laten rijden. Slecht 60 reizigers per dag zouden hier voordeel van hebben. Dit weegt niet op tegen de extra investeringskosten van 0,5 miljoen euro (dit zou neerkomen op 27 euro per instappende reiziger). Amstelveen begrijpt deze argumentatie maar het het niet in ere herstellen van lijn 199 is voor het college alleen acceptabel als lijn 174 over de Groenelaan blijft rijden (op deze manier is er een alternatief voor reizigers) en als de bediening van ziekenhuis Amstelland wordt verbeterd met een ringlijn.

Op www.amstelveen staat de gezamenlijke reactie van alle betrokken gemeenten op het onderzoek.