BAS: ´Meer dan 3000 klachten door sluiting Polderbaan´

 Van zaterdag 13 juli tot en met maandag 23 juli is de Polderbaan niet beschikbaar geweest voor het vliegverkeer. Dit heeft voor vele meldingen gezorgd bij BAS (Bezoekers Aanspreekpunt Schiphol).Maar liefst 3000 klachten kwamen er binnen via de website, telefoon en e-mail. Dit wordt gemeld in een tussentijdse reportage. Op sommige dagen kwamen er meer dan duizend klachten binnen.

Door een spontane verzakking in het wegdek van rijbaan Victor, de enige toegangsweg voor vliegtuigen richting de Polderbaan, moest om veiligheidsredenen deze rijbaan  worden afgesloten. Een noodzakelijke spoedreparatie moest worden uitgevoerd waarbij over een lengte van 100 meter het totale wegdek en delen van de rijbaanfundering moesten worden vervangen. In deze periode werd de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan veel meer ingezet. Door de aanhoudende noordelijke wind is in de nacht de Kaagbaan (06) ingezet voor startend vliegverkeer. Deze vertrekroutes lopen over Amsterdam en Amstelveen.

De meeste meldingen kwamen van postcode 1187, gevolgd door 1181 in Amstelveen. De meeste klachten die binnengekomen zijn bij BAS zijn allemaal Boeing´s 747 die in de late avond en nacht over Amstelveen kwamen tijdens de start. Het grootst aantal meldingen kwamen binnen over een kist die op donderdag 19 juli om 02.51 uur over Amstelveen vloog nadat deze was opgestart. 64 mensen dienden over deze Boeing 747-400 een klacht in.