Column: Helden!

Of ik het leuk vond om een jaartje Jazz in het Dorp mee te draaien. Geertje had geen puf voor Jazz in het Dorp, de puf spaarde ze op voor een bevalling, en ze zochten iemand die een beetje verstand heeft van social media. ‘Tuurlijk, leuk, ik ben erbij!’ was mijn antwoord. Een jaartje werden twee jaartjes en als het aan mij ligt, nog heel veel jaartjes meer in de toekomst.

Geen idee wat me te wachten stond en hoe zoiets allemaal in zijn werk ging. Tuurlijk kende ik Jazz in het Dorp, maar mijn ervaring hiermee reikte niet verder dan de ‘hé hallo, leuk je te zien, wat gaan we drinken?’ variant. Ik denk trouwens dat de meeste van ons alleen die variant kennen. En zo hoort het ook.

Tot die tijd had ik mij nooit gerealiseerd wat er allemaal bij kwam kijken om Jazz in het Dorp tot het succes te maken dat het is. En ook nooit gerealiseerd wie of wat daar allemaal voor nodig zijn. Wat dacht je van een enthousiaste Gemeente Amstelveen die faciliteert en service van de bovenste plank levert. Of welwillende bewoners die best vanwege de gezelligheid een weekendje in de drukte en herrie willen zitten. Vergeet ook niet de sponsors die een commercieel risico durven te nemen en hun naam (en centjes) willen verbinden aan een eendaags evenement. En al die vrijwilligers die lang voordat u op zomervakantie gaat, al druk bezig zijn om ook deze editie tot een succes te maken.

Zoiets gaat uiteraard niet allemaal in perfecte harmonie en je krijgt hier en daar te maken met een enkele bokkenpruik. En ja, ik ben het met u eens, iedere betrokkene heeft natuurlijk ook zo zijn of haar belang om zich in te zetten voor Jazz in het Dorp. Ik hoor het u al zeggen; het is de taak van de Gemeente Amstelveen om zoiets te faciliteren voor haar bewoners, daar zijn ze voor. En sponsors hebben een commercieel belang om zichtbaar te worden op Jazz in het Dorp, een van de grootste evenementen in Amstelveen. En ja, de horeca in het Oude Dorp leeft van gezelligheid, dus hoe meer gezelligheid, hoe beter dat is voor hun handel. Er is zeker wat voor te zeggen, maar ze doen het toch mooi wel weer allemaal.

Maar wat is eigenlijk het belang van die 70 vrijwilligers bij Jazz in het Dorp? Wat drijft hen om zich vele uren kosteloos in te zetten? Wat is hun belang om al maanden van tevoren met Jazz in het Dorp bezig te zijn, terwijl u en ik van de zon en van het strand genieten. Waarom zijn ze bereid een swingende dag voor het podium op te geven, voor een drukke dag achter het podium? Waarom zijn ze bereid zoveel heisa op hun nek te halen, wetende dat ze het al druk genoeg hebben met hun gezin, hun baan, hun bedrijf of andere activiteiten. Waarom doen ze dit allemaal?

In de twee jaar dat ik nu meedraai kan ik eigenlijk maar 1 antwoord bedenken; omdat ze willen dat u en ik een geweldige dag beleven. Neem maar van mij aan, zelf staan ze ook het liefst met een biertje in de hand te swingen bij een podium. Maar ze realiseren zich ook dat als ze dit niet doen, er waarschijnlijk helemaal niets te swingen valt. En dus steken die 70 vrijwilligers al hun moeite, al hun flexibiliteit, al hun arbeid en al hun tijd, in dat ene doel: u en mij een geweldige dag bezorgen.

Door de waan van de dag, staan we er waarschijnlijk veel te weinig bij stil, maar een groot deel van onze maatschappij draait op de onvermoeibare inzet van vrijwilligers. Want terwijl u en ik al onze tijd en energie besteden aan ons gezin, aan onze carrière, aan onze hobby’s en aan onze vrienden en familie, besteden de vrijwilligers hun tijd en energie aan iets wat geen betrekking heeft op henzelf. En dat is dus ook precies waarom ik deze column wilde schrijven.

Want deze column is voor alle mantelzorgers. Omdat jullie je 24 uur per dag willen bekommeren om een ander, ook al gaat dat wel eens ten koste van je eigen situatie. Deze column is ook voor de collectanten. Omdat je bij een volgende deur weer aanbelt met een grote glimlach, ook al viel de vorige deur met een klap in je gezicht dicht. Een column voor de scheidsrechters. Omdat jullie het belangrijk vinden dat anderen kunnen sporten, ondanks de verwensingen die je nu en dan naar je hoofd krijgt. Deze column is voor de jeugdtrainers. Omdat jullie het belangrijk vinden dat onze kinderen met plezier kunnen sporten, ook al pushen sommige ouders dat ze vooral goed moeten presteren. Deze column is voor de ouderenhulp. Omdat jullie onze senioren een mooie dag willen bezorgen, ook al moet je voor de zesde keer die dag uitleggen wie je bent. Deze column is voor de EHBO’ers en verkeersregelaars. Omdat jullie achter de schermen zorgen voor onze gezondheid en veiligheid, ook al had je liever met een biertje in de hand voor de schermen staan swingen. Deze column is voor de koffiejuffrouwen in de sportkantine. Omdat jullie ondanks het barvroege tijdstip, toch ons willen verwennen met een lekker bakkie koffie. Deze column is voor de medewerker van het buurtcentrum. Omdat jullie de samenhang in de wijk achteruit zien gaan, en er alles aan willen doen om het tij te keren. Deze column is voor de fondsenwerver. Omdat jullie keer op keer de telefoon blijven pakken, ook al weet je dat je waarschijnlijk weer zal worden afgesnauwd. Deze column is voor de leden van de serviceclubs. Want terwijl jullie op een golfbaan hadden kunnen staan, zetten jullie je in voor de kansarmen van onze samenleving. En deze column is voor al die andere vrijwilligers, die ik simpelweg vergeten ben te noemen.

We nemen jullie inzet maar als een vanzelfsprekendheid aan en staan daar veel te weinig bij stil. Maar ik denk dat ik namens ons allemaal spreek als ik zeg; ‘Dankjewel, jullie zijn helden!’

[efspanel style=”callout” type=””]
[efspanel-header]
Jeroen Franken
[/efspanel-header]
[efspanel-content]

Jeroen Franken (1969) noemt zichzelf een Beroeps-Amstelvener van de 4e generatie. Als zoon van een duivenmelker zag ie ze vliegen in de Oude Karselaan, vloog ie zelf uit naar het Uilenstede, Keizer Karelpark en Middenhoven, maar is alweer jaren geleden in de Westwijk geland, samen met Natasha en hun zoon Bobby.

Als ondernemer en ‘online druktemaker’ doet hij iets met Social Media, mag hij zich Officieel LinkedIn Ambassadeur noemen en is hij ‘bestuurslid op sneakers’ bij de Ondernemersvereniging Amstelveen. Bij voorkeur spreekt, traint en schrijft hij over social media, LinkedIn en ondernemen, maar voor RTVAmstelveen schrijft hij graag over ‘zijn’ Amstelveen.

(follow via @BlueFishConsult & info via DeLinkedinExpert.nl)
[/efspanel-content]
[/efspanel]