Het genie Leonardo da Vinci drukte als onderzoeker, uitvinder en kunstenaar zijn stempel op de Renaissance. In het Teylers Museum in Haarlem zijn vanaf 5 oktober originele tekeningen van Leonardo te zien. Bureau Boeiend leidt met een lezing op 18 oktober in de bibliotheek Stadsplein niet alleen uw bezoek aan de tentoonstelling in, maar toont tot in detail het oeuvre dat niet in Haarlem te zien is.
Hij was een echte uomo universale, een algemeen geschoolde mens. Meer dan dat, Leonardo da Vinci was een genie en als het op kunst aankomt een van de grote drie van de Italiaanse renaissance, samen met Rafaël en Michelangelo.
Zijn oeuvre is niet heel groot, maar des te interessanter. Neem de Mona Lisa. Waarom het zo’n goed werk is, wordt pas duidelijk als je het met contemporaine schilderijen vergelijkt. Of ‘De dame met de hermelijn’ (zie afbeelding) met die uiterst afgewogen, maar beslist niet saaie compositie. De draaiing in het lichaam van de geportretteerde was voor die tijd vernieuwend. En dan dat gehavende ‘Laatste Avondmaal’ uit Milaan. Een harmonieuze en volkomen nieuwe compositie, maar iets te experimentele uitvoering waardoor de muurschildering ging afbladderen.
In de lezing komt ook de mythe van Leonardo da Vinci ter sprake. De ‘Mona Lisa’ is gestolen en Leonardo was ook nog een uitvinder bij wie niet alles lukte. De vliegmachine werkte bijvoorbeeld niet. Ook wordt er aandacht geschonken aan de betekenissen in zijn schilderijen.