Gelaatsscanner om misbruik persoonsgegevens tegen te gaan

AMSTELVEEN – De publieksbalies op het raadhuis worden in de loop van dit jaar voorzien van gelaatsscanners. Wie een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvraagt, wordt gevraagd in de camera te kijken voor een scan van het gezicht. Hiermee wil de gemeente misbruik van persoonsgegevens, ook wel identiteitsfraude, tegengaan.

Op dit moment wordt de identiteit vastgesteld door het controleren van het paspoort en de echtheid van reisdocumenten en zogeheten brondocumenten zoals de geboorteakte. Hierbij wordt een documentscanner gebruikt en worden online hulpmiddelen ingezet zoals een programma waarin te zien is hoe paspoorten en geboorteaktes uit andere landen eruitzien. De gelaatscanner maakt identificatie eenvoudiger en sneller. De scanner vergelijkt de nieuwe foto met de foto’s op identiteitsdocumenten én scant de documenten direct op echtheidskenmerken.

“Onze medewerkers zijn goed in staat om foute documenten te herkennen,” zegt wethouder Herbert Raat (Publiekszaken). “Met de inzet van gelaatsscanners wordt hen het werk gemakkelijker gemaakt en wordt het voor kwaadwillende personen moeilijker om te frauderen.”

Het opsporen van identiteitsfraude levert de gemeente ook geld op. Iedere geïnvesteerde euro in de opsporing levert het dubbele op aan stopgezette uitkeringen en toeslagen en zorgt voor extra inkomsten in het gemeentefonds door meer registraties in de Basisregistratie Personen (BRP).

Amstelveen zet ook groot in op woon- en adresfraude. Het college van B&W wil zich hier nog steviger voor gaan inzetten. Deze vorm van fraude wordt op dit moment aangepakt via drie deelprojecten: Actie Schijnwerper in samenwerking met Eigen Haard (508 meldingen in 2017), Actie Schijnwerper in de Wijk (265 onderzochte adressen in twee wijken in 2017) en Actie Hennep/ Prostitutie (23 sluitingen van woningen in 2017). Daar komen Actie Airbnb en Actie BRP-fraude bij.

Daarnaast komt er een apart toezichtsteam Woonfraude, wordt het Meldpunt Woonfraude beter onder de aandacht gebracht bij het publiek en worden alle signalen op één punt verzameld en gedeeld met betrokken afdelingen. Verder maken de nieuwe regels voor woningdelen, kamerverhuur en Airbnb-verhuur die per 1 januari in werking treden het makkelijker om in te grijpen bij overtredingen.