AMSTELVEEN – Bewoners van Amstelveense verzorgingshuizen kunnen al geruime tijd in hun eigen omgeving een identiteitskaart aanvragen. Jaarlijks komen medewerkers van de afdeling Publiekszaken van de gemeente langs om aanvragen van bewoners te behandelen. Alle verzorgingshuizen in Amstelveen werken aan deze service mee. Burgemeester Bas Eenhoorn bezocht maandag samen met medewerkers van Publiekszaken Zonnehuis Westwijk.
Eenhoorn: “Deze vorm van dienstverlening is een uitkomst voor mensen die bedlegerig zijn of slecht ter been. De medewerkers van de gemeente komen langs op locatie en regelen alles voor de bewoners in samenwerking met het verzorgingshuis. Van de foto, tot de aanvraag en het afleveren van de documenten. Alles is ongeveer binnen een week geregeld.”
De service van de gemeente Amstelveen wordt gewaardeerd. Burgemeester Eenhoorn sprak onder meer met de zoon van een van de bewoners van Zonnehuis Westwijk. Deze kon de werkwijze van de gemeente bijzonder waarderen.
Het is wettelijk verplicht om een geldig identiteitsbewijs te hebben, ook voor bewoners van een verzorgingshuis. Zelfs als zij niet meer buiten komen. De bewoners kunnen bijvoorbeeld bij een longontsteking, gebroken heup of onderzoek door een specialist plotseling naar het ziekenhuis moeten, waar zij zich te allen tijden moeten kunnen legitimeren. Om die reden is de gemeente deze service een aantal jaren geleden gestart.
Foto: gemeente Amstelveen