Kunstraad moet cultureel Amstelveen naar hoger plan tillen

AMSTELVEEN – Vanaf 1 januari heeft Amstelveen een onafhankelijke kunstraad. De Adviesraad voor Cultuur (AAC) denkt vanaf nu mee over het lokale cultuurbeleid. Doel van de gemeente is om te komen tot een breed en kwalitatief aanbod van kunst en cultuur. Doelgroep zijn Amstelveners en geïnteresseerden uit de regio.

Het college betrekt uiteraard de culturele instellingen bij het beleid, maar wil ook dat er met een frisse en onafhankelijke blik van buiten de lokale sector wordt gekeken en geadviseerd.

,,Amstelveen heeft een aantrekkingskracht op de regio als het gaat om winkels. Kijk bijvoorbeeld naar de Bijenkorf en andere winkels die wij hebben”, zegt wethouder Herbert Raat (Kunst en Cultuur). ,,Datzelfde willen we met onze culturele instellingen voor elkaar krijgen. Onze ambitie is om deze naar een nog hoger plan te tillen. Daarom hebben we deskundigen met kennis van zaken gevraagd om ons te helpen.”

De AAC bestaat uit vier leden en komt één keer paar jaar samen met de wethouder. De leden zijn: Frans van der Avert (nu algemeen directeur van citymarketingorganisatie Amsterdam Marketing en vanaf 1 maart 2019 directeur van het Made by Holland-concept voor Paleis Soestdijk), Cathelijne Broers (directeur van Hermitage Amsterdam en De Nieuwe Kerk), Harry J. van der Bergh (kunstverzamelaar en oud PvdA-raadslid in Amstelveen) en James Leyer (eigenaar van een management adviesbureau en voorzitter bij diverse culturele instellingen). De leden krijgen een onkostenvergoeding van 125 euro per bijeenkomst.

Raat: ,,Met ons nieuwe cultuurbeleid richten we ons niet in de eerste plaats op toeristen uit Amsterdam, maar op onze eigen inwoners en geïnteresseerden uit de regio. Ons aanbod moet kwalitatief zo goed zijn, dat zij vaker voor Amstelveen kiezen. Dat is goed voor onze economische ontwikkeling en voor het Amstelveen-gevoel.”