AMSTELVEEN – Een delegatie van de gemeente Amstelveen bracht 5 februari een bezoek aan de Noord-Zuidlijn. Bereikbaarheid en communicatie tijdens de werkzaamheden waren hierbij de belangrijkste gespreksonderwerpen.
Wethouder Herbert Raat (A9 & Stadshart) over het bezoek en het inwinnen van informatie bij grootschalige projecten: “We hadden hier dure bureau’s voor kunnen inhuren, maar het is een stuk efficiënter en effectiever als medewerkers het zelf ervaren. Je hoort over de start, waar Amsterdam tegenaan liep en hoe ze het uiteindelijk letterlijk op de rit hebben gekregen. Daar zijn vanuit de Noord-Zuidlijn echt waardevolle lessen uit te trekken voor Amstelveen.â€
Ervaringen over de Noord-Zuidlijn betekent niet alleen luisteren maar ook zien. Daarom ging de groep na afloop van noord naar zuid met de metro waarbij de delegatie op diverse stations uitleg kreeg over onder andere routing, veiligheid en kunst.
“Organisatorische daadkracht, goede communicatie met bewoners, bedrijven en reizigers, en bereikbaarheidsregie, waren aandachtspunten die de Noord-Zuidlijn uiteindelijk goed heeft opgelost. Natuurlijk zijn ze terecht trots op dit huzarenstukje, want dat is de Noord-Zuidlijn. Tijdens het bezoek ook alle openheid over de moeilijke fase waarin de Noord-Zuidlijn heeft verkeert. Goed dat we zo als buren van elkaar leren,†aldus wethouder Verkeer & Vervoer Rob Ellermeijer.
Tussen 2020 en 2026 gaat de A9 van drie naar vier rijstroken. Ook komt de rijksweg over een lengte van 1,3 kilometer verdiept te liggen. Ter hoogte van het Oude Dorp, het Stadshart en het huidige fietstunneltje bij de Meander komen overkappingen. De werkzaamheden aan de Amstelveenlijn zijn onlangs gestart. Eind 2020 rijdt er een nieuwe Amsteltram. Met drie ongelijkvloerse kruisingen en nieuw materieel een snelle, veilige en comfortabele verbinding tussen Amstelveen en Amsterdam.