SCHIPHOL – De werknemers van Axxicom starten zondagochtend 10 februari met werkonderbrekingen, omdat hun werkgever cao-onderhandelingen met FNV Luchtvaart blijft weigeren. Eerder hielden zij al publieksvriendelijke acties en stiptheidsacties. De werknemers begeleiden verminderd mobiele passagiers op Schiphol voor en na hun vlucht. Egon Groen, bestuurder FNV Luchtvaart, kondigt aan dat er vanaf zondag steeds zwaardere werkonderbrekingen komen.
Axxicom weigert cao-onderhandelingen met vakbond
Axxicom weigert tot nog toe om over een cao te onderhandelen met FNV Luchtvaart ondanks dat de werkgever dit vorig jaar wel beloofde. Het is beleid bij de moederonderneming Trigion om alleen zaken te doen met een ondernemingsraad. De ondernemingsraad van Axxicom weigert daaraan mee te werken en wil dat de FNV de onderhandelingen voert.
Eisen: minder werkdruk, meer collega’s en meer loon
Bij de stiptheidsacties van afgelopen week bleek dat Axxicom 50 medewerkers tekort kwam om alle passagiers tijdig te helpen. Volgens FNV Luchtvaart komt dat neer op een personeelstekort van 40% op dat moment. Behalve een oplossing voor de werkdruk eisen de vakbondsleden 3,5% meer loon, een eerlijk functiewaarderingssysteem, verlichting van het vaak fysiek zware werk en voldoende collega’s om het werk goed te kunnen doen.
‘We hebben nu geen cao en het personeelsreglement is al drie jaar verlopen. We eisen dat onze werkgever snel aan tafel komt’, zegt een van de werknemers die zondagochtend meedoet met de werkonderbreking.
Het bedrijf heet voluit Trigion Axxicom Airport Caddy en is onderdeel van Facilicom Group.Axxicom Airport Caddy, onderdeel van Trigion, blijft ook de komende vier jaar partner van Schiphol bij het vervoer van passagiers die slecht ter been zijn.
Bron: FNV. Foto: Schiphol