5 vragen beantwoord over het verdwijnen van sneltram 51

Sneltram 51 is sinds de start in 1990 de belangrijkste en meestgebruikte schakel in het Amstelveense openbaar vervoer. Dagelijks brengt de lijn duizenden reizigers op hun bestemming. Maar per 3 maart 2019 stopt de sneltram definitief met rijden. 

Waarom en hoe nu verder? De 5 meest gestelde vragen beantwoord op basis van informatie van het Projectbureau Amstelveenlijn:

1. Waarom gaat de sneltram weg?

Sinds de start in 1990 is de lijn uitgegroeid tot een belangrijke schakel in het regionale openbaar vervoer. Maar volgens het projectbureau Amstelveenlijn is de spoorcontructie na 30 jaar aan vervanging toe: het huidige traject is verouderd, vaak overvol, rijdt niet vaak genoeg en gevoelig voor storingen. Bovendien moet de verkeersveiligheid op de route aangepakt worden.

2. Wat komt er voor terug?

Vanaf eind 2020 rijdt er een nieuwe tram tussen Amsterdam Zuid WTC en Westwijk. De directe verbinding met het Centraal Station in Amsterdam verdwijnt dan. Je zal dan over moeten stappen bij Zuid/WTC.

Er gaan nieuwe voertuigen rijden en dat zijn trams van de Spaanse fabrikant CAF. In tegenstelling tot de oude voertuigen zijn deze niet geschikt als metro. De nieuwe tram heeft een lagere vloer, 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. De deuren zijn breder en er is meer bewegingsvrijheid. Op het traject worden twee tramstellen aan elkaar gekoppeld met een totale lengte van 60 meter.

3. Wat gebeurt er met de haltes?

De haltes Amstelveen Centrum, Marne, Gondel en Spinnerij verdwijnen, en de Boelelaan/VU en A. J. Ernststraat worden samengevoegd. Omdat het nieuwe voertuig lager is, gaan alle andere haltes ook op de schop. De grote betonnen verhogingen zijn niet meer nodig en de nieuwe haltes krijgen een eigentijds uiterlijk.

De hele Beneluxbaan bij de haltes Kronenburg, Zonnestein en Sportlaan krijgt een flinke verbouwing. Op deze plekken worden de haltes, de tramrails én de autoweg in een bak onder het straatniveau gelegd. Het kruisende verkeer gaat er met een rotonde eroverheen.

4. Wanneer is het af?

De nieuwe tram moet vanaf eind 2020 gaan rijden, en krijgt lijnnummer 55.

Ook het getal 51 blijft, maar hangt voortaan aan een nieuwe lijn die via Station Zuid gaat rijden tussen Isolatorweg en Centraal Station.

5. Hoe reizen we in de tussentijd?

Tram 5 blijft gewoon rijden, op enkele periodes na.

De verbinding tussen Station Zuid en de Sacharovlaan in Westwijk wordt overgenomen door bus 55. Deze bus stopt niet tussen de haltes Oranjebaan en De Boelelaan/VU, omdat tram 5 daar nog rijdt.

Daarnaast gaat pendelbus 551 rijden tussen Amstelveen Westwijk en Ziekenhuis Amstelland.

Klik hier voor uitgebreide informatie en download hier de kaart.