Voorlopig nog geen ban voor snorscooters op Amstelveense fietspaden

AMSTELVEEN – Het fietspadverbod voor snorscooters in de binnenstad van Amsterdam oogst veel kritiek, ook in Amstelveen. Volgens tegenstanders zou het verbannen van de snorscooters (25 km/u) naar de autoweg voor irritatie en gevaarlijke situaties zorgen. Wethouder Rob Ellermeijer laat weten de resultaten in Amsterdam af te wachten, voordat er een besluit valt voor onze stad. 

Het fietspadverbod in de binnenstad van Amsterdam is sinds vorige week van kracht. Snorscooters zijn daar verplicht een helm te dragen en op de autoweg te rijden, ondanks dat dergelijke voertuigen vaak niet harder kunnen dan tussen 25 en 30 kilometer per uur.

Volgens de Amstelveens wethouder Verkeer Rob Ellermeijer worden de ervaringen uit Amsterdam op de voet gevolgd. “Het is een dilemma. Snorscooters op het fietspad rijden veel harder dan fietsers, wat zorgt voor onveilige situaties. Maar verplaatsing naar de rijweg levert hetzelfde probleem op: daar is het snelheidsverschil met automobilisten erg groot. We gaan op termijn kijken wat we eraan kunnen doen”.

De gemeente houdt er bij de verbouwing van de Beneluxbaan al rekening mee: daar worden de fietspaden breder gemaakt dan gebruikelijk om het diverse verkeer meer ruimte te geven.

Het effect van het verbod is hoe dan ook merkbaar in Amstelveen. Veel inwoners die regelmatig in Amsterdam moeten zijn, voelen zich verplicht een helm te kopen. Maar er is ook een grote groep die overweegt afstand te doen van zijn of haar snorscooter. Amstelveense verkopers op Marktplaats zeggen tegen RTVA dat de maatregel in Amsterdam zeer nadrukkelijk meespeelt.

Bij scooterdealer Van Nieuwkerk op industrieterrein Legmeer is het effect ook duidelijk merkbaar. Verkoper Randy van Nieuwkerk merkt dat veel bezitters hun snorscooter inruilen voor een variant met geel kenteken, die 45 kilometer per uur mag in plaats van 25. De verkoop van nieuwe en gebruikte snorscooters kent een flinke terugval.

Het ombouwen van een snorscooter naar bromscooter blijkt geen aantrekkelijke optie te zijn, zegt Randy: “De scooter moet aangepast worden. Vaak is een andere vario-ring en CDI al voldoende, dus dat is nog te overzien. Het grote probleem is de herkeuring. Dat gebeurt in Nederland alleen in Lelystad en kost ongeveer 400 euro. Bij elkaar is dan vaak geen haalbare oplossing.”