KLM en TU Delft werken aan vliegtuig in V-vorm

SCHIPHOL – KLM en TU Delft werken samen aan een nieuw vliegtuigontwerp om de luchtvaart verder te verduurzamen. Dat hebben KLM en TU bekendgemaakt bij de jaarlijkse luchtvaart-top die momenteel in Seoul wordt gehouden, meldt Doron Sajet van onze mediapartner NH. Als alles meezit, is er in oktober een prototype op schaal klaar van het nieuwe toestel.

Het nieuwe vliegtuigconcept kreeg de naam Flying-V. De vorm van het toestel lijkt dan ook op de letter ‘V’. Passagierscabine, het vrachtdek en de brandstoftanks zijn geïntegreerd in de vleugels.

Het toestel verbruikt door een betere aerodynamische vorm en een lager gewicht 20 procent minder brandstof dan de Airbus A350, het modernste vliegtuig tot nu toe. Het kan evenals de Airbus A350 ongeveer 314 passagiers vervoeren en dezelfde hoeveelheid vracht, maar omdat het toestel kleiner is, is de weerstand lager.

In het huidige ontwerp vliegt de Flying-V nog op kerosine, maar het vliegtuig kan eenvoudig worden aangepast aan innovaties op het gebied van voortstuwing, zoals elektrisch-gesteunde straalmotoren.

In oktober worden een vliegend schaalmodel en een segment van het interieur op ware grootte officieel aan het publiek gepresenteerd, tijdens de KLM Experience Dagen op Schiphol. Die dagen zijn ter gelegenheid van de 100e verjaardag van de KLM.

Maandag maakte KLM bekend dat zij gaat investeren in een nieuwe fabriek voor duurzame kerosine. Als de fabriek in 2022 af is, zal KLM jaarlijks zo’n twee procent van haar vluchten uitvoeren met biokerosine. Volgens KLM-topman Elbers is dat 15.000 keer van Amsterdam naar Parijs of 1.000 keer vliegen van Amsterdam naar Rio de Janeiro.