Column: Station Westwijk

Amstelveen is Nederlandse grootste gemeente zonder treinstation. Dat is al een tijdje zo en eigenlijk hoor je er weinig mensen over. Stations Schiphol, Arena en Zuid liggen immers om de hoek. Al zijn deze de laatste tijd door wat vreemde en noodgedwongen aanpassingen in het openbaar vervoer wel wat lastiger te bereiken.

Toch is er binnen de gemeenteraad de laatste decennia nooit over een treinstation gesproken. De rails naar vier stations lagen er immers al. Tramrails weliswaar, maar overstappen is een soort van tweede natuur voor de doorgewinterde Amstelveense OV-reiziger.

Toch riep D66-fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven woensdag de wethouder op de wereld duidelijk te maken dat onze gemeente klaar is voor een NS-station in Amstelveen-Zuid. ,,Hoe mooi zou het zijn als wij straks een treinstation hebben,” vroeg Van der Steenhoven zich hardop af en benadrukte daarbij dat Amstelveen eens wat vaker met de vuist op tafel moet slaan om de ambities duidelijk te maken.

Maar waar moeten die rails komen te liggen in een gemeente waar bijkans geen stuk gras meer is te vinden om een sociale huurwoning te bouwen? Er ligt in Westwijk nog wel een mooie strook tussen de Betsy Perklaan en de Rosa Spierlaan. Die strook is destijds aangelegd voor een eventuele verlenging van de sneltram naar (station) Schiphol. Een ambitie die ons in al die jaren geruisloos is gepasseerd maar waar we wel een fraai exemplaar stadstram naar Uithoorn voor terugkrijgen.

Ergens anders dan? De VVD blokkeert als sinds mensheugenis een randweg om Groenelaan, Waardhuizen en Middenhoven heen. Want Bovenkerkerpolder en mooie achtertuinen van trouwe liberale stemmers in Groenelaan. Geen randweg maar wel een geel-blauwe hondekop die via de Nesserlaan Westwijk komt binnendenderen? Ik gok dat die optie weinig handen op elkaar krijgt.

En voor wie komt dat treinstation dan in Amstelveen-Zuid? Voor al die expats die de trein naar Rotterdam willen nemen? Nee, die expats zijn in Amstelveen komen wonen omdat het zo verdraaid  dichtbij Amsterdam ligt. Een gemakkelijk te bereiken stad. Ja, via die tramlijn. Voor inwoners uit Amstelveen Noord zal een station ook weinig nieuwe OV-vreugde brengen. Die zijn immers via die  tramlijn even snel bij Station Zuid als bij een Amstelveens NS-station ergens bij de Westwijk.

Nee, een Amstelveens station is een even megalomane gedachte als het (terug)annexeren van Buitenveldert en de Zuidas. Voordeel bij die laatste gedachte is dat we dan wel meteen een station hebben. Misschien het proberen waard, meneer Van der Steenhoven? Een trein die niet rijdt, komt immers ook niet te laat.

Ernst Jan Wilhelmis