Twee werken kunstenaar Madeleine Kemeny-Szemere geschonken aan Cobra Museum

AMSTELVEEN – De tentoonstelling Nieuwe Nuances, vrouwelijke kunstenaars in en rondom Cobra sluit aankomende zondag 1 december. Het Cobra Museum mag zich verheugen op een schenking van twee kunstwerken uit een belangwekkende privécollectie die deel uitmaken van die tentoonstelling. Het betreft twee schilderijen van Madeleine Kemeny-Szemere; Devant-derriere [femmes] uit 1949 en Femme couchée dans les feuilles uit 1954-55.

Door deze twee werken aan de collectie toe te voegen wordt bijgedragen aan het doel om vrouwelijke kunstenaars beter te vertegenwoordigen in de collectie van het Cobra Museum. Daarnaast geeft het museum hiermee het signaal af dat Madeleine Kemeny-Szemere bij Cobra hoorde, waarmee het museum een breder en meer representatief idee van de kunstgeschiedenis en de canon weergeven.

Kemeny-Szemere (Boedapest, 1906 – Zürich, 1993) haalde inspiratie uit het leven van boerenvrouwen en huisvrouwen, rondom wie zij opgroeide op het Hongaarse platteland. De afbeeldingen van deze werkende vrouwen, altijd in aardetonen gemaakt, zijn echter niet zo idyllisch als ze klinken. De vrouwen zijn niet op een romantische wijze neergezet, maar de zware kant van het werk wordt eerder getoond.

Er zit iets ‘ruws’ in de kunstwerken van Kemeny-Szemere: de personen in haar werk zijn grof qua vorm en met een bijna kinderlijke simpelheid getekend. Opvallend is de manier waarop Kemeny-Szemere met materiaal omging. Dit doet denken aan de aanpak van art brut kunstenaars, die een belangrijke rol toekenden aan het materiaal. Jean Dubuffet, de oprichter van art brut, kende Kemeny-Szemere en wisselde vaak ideeën over kunst uit met haar uit.

De schenking Femme couchée dans les feuilles (Slapende vrouw in gebladerte. 1954-55) van Madeleine Kemeny-Szemere is een perfect voorbeeld van Kemeny-Szemere’s werk waarin de aandacht voor materiaalsoort duidelijk naar voren komt.

De kwaliteit van het werk van Kemeny-Szemere werd door Cobra-kunstenaar Corneille erkend. Hij nodigde haar uit  om deel te nemen aan de spraakmakende Cobra-tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1949. Ook leverde zij een bijdrage aan het vierde nummer van het Cobra-tijdschrift.