Adviescommissie: ‘Alleen groei luchtvaart bij afname stikstof’

SCHIPHOL – De luchtvaart in Nederland kan alleen groeien als de stikstofuitstoot door de sector afneemt. Dat adviseert een commissie onder leiding van VVD-coryfee Johan Remkes. De adviescommissie boog zich alleen over de stikstofproblematiek en niet over geluidshinder.

De gewenste groei van Schiphol en het openen van Lelystad Airport zouden alleen mogelijk zijn als de luchtvaart in zijn geheel minder stikstof uitstoot, oordeelt de adviescommissie. Alle sectoren moeten namelijk ‘stikstofruimte’ inleveren.

Uit onderzoek blijkt dat de uitstoot van stikstof door de sector groter is dan eerst gedacht. Van de totale stikstofneerslag in Nederland komt 0,7 tot 1,1 procent uit de luchtvaartsector. Maar het beeld dat de luchtvaart een grote vervuiler is op het gebied van stikstof, is dus onterecht, aldus de commissie.

De sector moet wel zijn bijdrage leveren. Remkes ziet vooral rond luchthavens kansen om stikstofneerslag te verlagen, zoals elektrisch taxiën en het inzetten van lichtere vliegtuigen.

Schoner reizen

Ook zou het goed zijn om ervoor te zorgen dat de manier waarop reizigers naar luchthavens reizen schoner wordt, zodat de uitstoot die samenhangt met vliegvelden vermindert. Mocht de luchtvaart zelf niet genoeg stikstof kunnen besparen, “dan moet de sector bijdragen aan de vermindering van uitstoot van andere sectoren alvorens ze zelf kan groeien”.

Na de uitspraak van de Raad van State in mei vorig jaar dat het Nederlandse stikstofbeleid niet genoeg bescherming bood aan speciale natuurgebieden, vroeg het kabinet Remkes om advies over de stikstofcrisis. In september bracht hij zijn eerste advies uit.

“Schiphol staat voor een duidelijke opdracht,” zegt Schiphol-baas Dick Benschop in een reactie op het advies.

De luchthaven is dankbaar dat dat de relatie tussen luchtvaart en stikstof is onderzocht. In het bijzonder wordt gewezen op de passage over de beeldvorming van de luchtvaart als de grote vervuiler voor stikstof. Dit is volgens het rapport niet in overeenstemming met de werkelijkheid, aldus Schiphol.

Evengoed wil Schiphol zijn steentje bijdragen. Zo wil de luchthaven tegen 2030 uitstoot-neutraal opereren, onder meer door de inzet van elektrische bussen. Ook stimuleert Schiphol via tarieven luchtvaartmaatschappijen om gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen.

“Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies”, aldus Benschop. Volgens hem stelt het advies het kabinet ook in staat om de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden.

Foto: VTF