Column: Groeistuipjes

Leuk dat u dit stukje even leest. Nog leuker dat u dit stukje kúnt lezen. Niet dat er iets mis is met uw ogen, maar zo vanzelfsprekend is het allemaal niet. Niet meer althans. Tuurlijk heb ik altijd wel een mening die z’n weg naar een stukje zal vinden, maar of het stukje ook z’n weg naar u zal vinden, is nog maar even de vraag. Het is ook nog maar de vraag of er in de toekomst überhaupt nog enig lokaal, onafhankelijk en journalistiek berichtgeving de weg naar u gaat vinden.

Het is namelijk weer eens hommeles. Hommeles tussen het bestuur van dit mooie mediaplatform RTVAmstelveen en het bestuur van de mooie Gemeente Amstelveen. En zoals wel vaker gaat het ook dit keer over, inderdaad ja, over geld. En het gaat over samenwerking en het gaat over afspraken. Als ik het goed begrepen heb, gaat het over samenwerkingen en veranderingen die niet voldoende tot stand zijn gekomen en over half gemaakte afspraken die niet zijn nagekomen. De ‘Welles!’ en ‘Nietes!’ vliegen inmiddels over de diverse bestuurstafels. Ik weet er het fijne niet van en zal er hier ook zeker niet mijn vingers aan branden. Wat ik wel weet, is dat er een hoop wederzijds onbegrip en ruis op de lijn overblijft.

En wat ik wel weet, is dat de gemeente nu dreigt met flink kortingen op de toch al beperkte subsidie die RTVAmstelveen op dit moment ontvangt. En precies hierover maak ik mij nogal zorgen. Iedereen weet namelijk dat je een geldkraan niet helemaal dicht hoeft te draaien, om een organisatie de nek om te draaien. Een klein beetje dichter, is vaak al afdoende om mankracht, mogelijkheden en motivatie weg te laten vloeien, waarna een organisatie langzaamaan doodbloedt. En dat zou in dit geval doodzonde zijn.

Alles wat u ziet, hoort of leest op de platforms van RTVAmstelveen wordt, op een enkele professionele zzp’er na, verzorgd door vrijwilligers en studenten. Reportages van de helaas vrijwel dagelijkse aanrijdingen en van de bouwput Amstelveen, tot aan de koe in de sloot en de indrukwekkende ‘ouder worden in Amstelveen’ reportages. Allemaal verzorgd door vrijwilligers en studenten. Nieuwsbulletins, columns, radio-uitzendingen, verslag op locatie? Vrijwilligers, studenten en een enkele ZZP’er. ‘Lokaal en betrokken’, zoals wij dat hier noemen. Bij de kwaliteit van uw RTVA-columnist kun je je vraagtekens zetten, maar ‘Beste leerbedrijf van Noord-Holland’ word je toch echt niet zomaar. Misschien moet ik toch eens… nee… laat maar.

En zelfs als alles draait om vrijwilligers, studenten en een enkele zzp’er, dan nog ben je afhankelijk van subsidie om zo’n organisatie draaiende te houden. En juist het aanzienlijk terugdraaien van deze subsidie, creëert een hoop onzekerheid of u in de toekomst nog wel lokaal, onafhankelijke journalistieke berichtgeving kunt ontvangen. Uiteraard wordt er nu druk gewerkt aan een samenwerking met NH Media, maar dan nog ben je afhankelijk van het enthousiasme, de inzet en het netwerk van de huidige medewerkers. Toch iets om serieus over na te denken voordat je het mes in de subsidie zet.

Mocht u vrijwel nooit naar RTVA op tv kijken, dan bent u niet de enige. Ik doe dat namelijk zelf ook vrij weinig. Alleen een enkele raadsvergadering, Koningsdag, Sinterklaasintocht of nieuwsbulletin wil mij nog wel eens bereiken via Ziggokanaal 42. En oh ja, als ik Ajax wil kijken op Fox, beland ik ook nog wel eens bij RTVAmstelveen. Maar dat is omdat Ajax op kanaal 421 wordt uitgezonden en ik te traag ben voor mijn afstandsbediening. Die schakelt eerder over naar kanaal 42 dan dat ik het cijfertje 1 kan indrukken.

Maar dat u en ik wellicht amper op tv kijken naar RTVA of er via de radio amper naar luisteren, is niet zo heel erg belangrijk. Dat klinkt misschien raar en tegenstrijdig, maar dat is het allerminst. Het heeft namelijk alles te maken met het veranderde medialandschap en de rol die technologie daarin speelt.

De reden dat het zo ontzettend belangrijk is dat RTVAmstelveen hun tv en radioprogramma’s móet blijven maken is heel simpel; het internet. Als je als nieuwsplatform succesvol wilt zijn op het internet, moet je op je website en social media continue kwalitatief journalistieke content leveren. Kwalitatief journalistieke content die je creëert door je lokale en enthousiaste reporters, interviewers, filmcrew en productieteam zelfstandig en onafhankelijk bijzondere producties te laten maken. Producties die je met je trouwe kijkers en luisteraars op tv en radio deelt, maar die je ook deelt via je website en social media. Simpel gezegd; dat wat je voor tv en radio maakt, deel je ook via het internet. En andersom, waarbij gezegd moet worden dat het een niet zonder het ander kan.

Nu vraagt u zich wellicht af of RTVA wel zo succesvol is op het internet. Ik heb dan wel even moeten drammen en zeuren, maar bij hoge uitzondering mocht ik even snuffelen in hun online resultaten. In het dagelijks leven doe ik zelf ook iets met het internet, maar voor de online resultaten van RTVAmstelveen neem ik serieus mijn petje af.

Ik neem u even mee in wat cijfers. De website is in 2019 meer dan 1.000.000 keer bezocht en dat zijn zo’n 140.000 meer bezoeken dan in 2018. Dit is gebeurd door bijna 450.000 website-gebruikers en dat zijn er ruim 80.000 meer dan het jaar daarvoor. Dan even de social media cijfers, want dat is voor types zoals ik pas echt smullen. Het gemiddeld dagelijks bereik op Facebook is 10.000 views. Oftewel, 10.000 keer per dag(!) verschijnt er een Facebook bericht van RTVAmstelveen op iemands smartphone, tablet of PC. Voor de minder snelle rekenaar; dat is meer dan 3,5 miljoen keer per jaar dat er een RTVAmstelveen bericht bij iemand op Facebook langskomt! En dan heb ik nog niets eens de cijfers van Twitter en Instagram erbij opgeteld. Het zijn getallen waar je als lokaal nieuwsplatform, naar mijn idee, heel erg trots op mag zijn. Ook als je niet thuis bent met media via internet, zul je het belang hiervan, en dus ook dat van RTVA, moeten kunnen inzien. Een resultaat wat je alleen hebt kunnen bereiken door het enthousiasme en de inzet van lokaal betrokken en enthousiaste medewerkers.

‘If you pay peanuts, you get monkeys’ is een uitspraak die continue door mijn hoofd schiet in deze hele kwestie. Simpel gezegd; als je niet voldoende betaalt, krijg je ook niet voldoende kwaliteit. En misschien moeten alle betrokkenen deze uitspraak maar eens rustig op zich in laten werken. Want het is natuurlijk prima dat je als Amstelveen grootstedelijke ambities hebt, maar gedraag je daar alsjeblieft wel een beetje naar. Leer elkaar te begrijpen, help elkaar, durf te investeren en ga vooral mee met je tijd. Want anders zullen we nooit meer worden dan een dorp met groeistuipjes.

Jeroen Franken (1969) noemt zichzelf een Beroeps-Amstelvener van de vierde generatie. Als zoon van een duivenmelker zag-ie ze vliegen in de Oude Karselaan, vloog-ie zelf uit naar het Uilenstede, Keizer Karelpark en Middenhoven, maar is alweer jaren geleden in de Westwijk geland, samen met Natasha en hun zoon Bobby.

Als ondernemer en ‘online druktemaker’ doet hij iets met Social Media, mag hij zich Officieel LinkedIn Ambassadeur noemen en is hij ‘bestuurslid op sneakers’ bij de Ondernemersvereniging Amstelveen. Bij voorkeur spreekt, traint en schrijft hij over social media, LinkedIn en ondernemen, maar voor RTVAmstelveen schrijft hij graag over ‘zijn’ Amstelveen.

(follow via @BlueFishConsult & info via DeLinkedinExpert.nl)