Blunder op Schiphol: zestien vliegtuigen landen op gesloten baan

SCHIPHOL – Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft zestien vliegtuigen achter elkaar laten landen op een gesloten Zwanenburgbaan op Schiphol. Het duurde 25 minuten voordat de verkeersleiders doorhadden dat de landingsbaan nog niet vrijgegeven was. Dit meldt luchtvaartverslaggever van mediapartner NH Nieuws Doron Sajet.

Toen het kwartje uiteindelijk gevallen was, liet de luchtverkeersleider een toestel van Ryanair op enkele meters boven de baan een doorstart maken.

Uit opnamen uit de verkeerstoren en data van Flightradar24, die NH Nieuws heeft geanalyseerd, blijkt dat de Ryanair-Boeing 737-800 op 50 meter boven de Zwanenburgbaan hing, toen de piloten opdracht kregen om door te starten. Zestien toestellen zouden daarvoor al geland zijn op de baan die nog niet door Schiphol vrijgegeven.

Na de doorstart ging de baan alsnog open. Volgens LVNL is er geen sprake geweest van botsingsgevaar.

Veiligheidspin nog in landingsgestel

Deze miscommunicatie vond plaats op zaterdag 18 januari en gebeurde vlak nadat een toestel van Transavia de Buitenveldertbaan bezet hield, omdat er nog een veiligheidspin in het landingsgestel zat.

Dat vliegtuig was vanuit Ivalo (Finland) vertrokken toen de bemanning boven Zweden de boodschap kregen dat ze opgestegen waren met een pin in het neuswiel. Het grondpersoneel in Ivalo was vermoedelijk vergeten de veiligheidspin te verwijderen.

Ongelukkig moment

De Boeing kon veilig landen op Schiphol, maar de technische dienst van Transavia moest wel de Buitenveldertbaan op om de pin te verwijderen. Daardoor moest die baan dicht en werd de Zwanenburgbaan gereed gemaakt voor landingen.

Luister hier naar de communicatie tussen de luchtverkeersleiding van Schiphol en de piloten van de Ryanair-Boeing:

Het nieuws komt op een ongelukkig moment, nu Schiphol weer onder vuur ligt over de veiligheid op de luchthaven. Zo willen coalitiepartijen D66 en ChristenUnie dat Onderzoeksraad voor Veiligheid opnieuw onderzoek gaat doen naar de veiligheid op de luchthaven, voordat er verder gegroeid kan worden. De partijen vinden dat Schiphol na een eerder kritisch rapport van de Onderzoeksraad te weinig heeft gedaan om het aantal incidenten terug te brengen.

Schiphol-directeur Dick Benschop liet NH Nieuws vrijdag weten dat er eerst nog een oordeel van de Onderzoeksraad komt over hoe Schiphol de afgelopen jaren de aanbevelingen uit dat rapport heeft toegepast. Benschop vindt zelf dat Schiphol al beterschap heeft laten zien.

Werkomstandigheden

De Schipholbaas ligt momenteel ook overhoop met vakbond FNV over de veiligheid van het grondpersoneel. De bond wil dat de Tweede Kamer Schiphol voortaan verplicht de werkomstandigheden van het personeel veiliger te maken. Benschop verwerpt de kritiek van FNV en zegt dat de bond met oude voorbeelden komt.

De ongeoorloofde landingen van 18 januari zijn gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. LVNL doet ook zelf onderzoek naar het voorval.