Wederom staking bij KLM: facilitair personeel legt werk 24 uur neer

SCHIPHOL – Personeel van Sodexo Altys, dat facilitaire diensten voor KLM uitvoert, heeft na twee eerdere acties het werk opnieuw neergelegd. Dit keer staken de medewerkers 24 uur.

Door luchtvaartverslaggever Doron Sajet

De medewerkers vrezen ontslagen te worden omdat KLM een deel van het werk voortaan door andere bedrijven laat uitvoeren. De vakbonden willen dat KLM garandeert dat alle medewerkers verder kunnen bij de nieuwe bedrijven.

Vorige week donderdag staakte het personeel al eens elf uur achter elkaar en de maandag ervoor lieten ze voor de deur van het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen hun stem horen. Om 12.00 uur vanmiddag legden de Sodexo-medewerkers opnieuw het werk neer en meldden zich bij hun bonden op Schiphol-Oost.

Overdracht deel activiteiten

De werknemers protesteren met de staking tegen de overdracht van een deel van de Sodexo-activiteiten naar een consortium van drie andere bedrijven. Vakbonden FNV en CNV eisen van KLM dat zij ervoor zorgt dat alle getroffen personeelsleden van Sodexo bij het consortium met hetzelfde werk aan de slag kunnen. KLM zegt haar voorkeur daarvoor te hebben uitgesproken, maar dat de nieuwe facilitaire bedrijven daar zelf over gaan.

KLM voerde gisteren overleg met Sodexo Altys en het consortium over de kwestie. Volgens de bonden was dit zonder resultaat. Volgens KLM gaat het om de banen van 80 medewerkers van Sodexo die overgaan naar de nieuwe bedrijven. FNV zegt dat 140 tot 170 personeelsleden vrezen voor hun baan. KLM meldt dat het uitsluitend om werknemers gaat die gebouw- en terreinbeheer doen bij KLM, de bonden zeggen dat ook de banen van medewerkers van afdelingen zoals kledinguitgifte en wagenparkbeheer op de tocht staan.

Meer acties

Voorlopig lijken de bonden, de bedrijven en KLM er niet uit te komen. KLM moet zich schrap zetten voor meer acties, zegt FNV. Hoe die acties eruit komen te zien, wil de bond nog niet prijsgeven.

Foto: Doron Sajet/NH