AMSTELVEEN – De Amstelveense SP is een lokaal meldpunt rond de coronacrisis gestart. “Wij zijn geïnteresseerd in de verhalen van inwoners, omdat wij als volksvertegenwoordigers het doen voor de inwoners. Deze verhalen helpen ons weer om constructief kritisch te zijn om verbeteringen voor te stellen,” aldus Patrick Adriaans, fractievoorzitter van de lokale SP.
Volgens de SP behandelt de gemeente aanvragers van bijstand verschillend. Waar gedurende de coronacrisis zelfstandigen een vereenvoudigde aanvraag hebben geldt dit voor reguliere aanvragers niet, zo stelt de partij.
Burgerlid Wil Roode: “Ik kon mijn ogen bijna niet geloven. Voor de zelfstandigen die in problemen komen is er, heel goed en terecht, een eenvoudige snelle procedure ingericht om hen zo snel mogelijk te helpen. Voor reguliere aanvragen is dat niet zo, terwijl deze mensen in deze tijd ook de hulp hard nodig hebben en minder lang kunnen wachten. Het meest opvallende was wel dat zelfstandigen de aanvraag digitaal kunnen doen, reguliere aanvragers moeten eerst bellen. Zij kunnen, in strijd met de wet, dan telefonisch de uitkering geweigerd worden. Voor het indienen van hun aanvraag moeten zij, in deze tijd van afstand houden en thuis werken, toch naar het gemeentehuis komen, en dit wel twee keer!â€
De SP ziet in de uitvoering van de regels nog wel meer knelpunten, reden voor de partij om schriftelijke vragen te stellen aan het college. Raadslid Marina Casadei:â€Normaliter hebben bijstandsgerechtigden een sollicitatieplicht, maar hoe wil je die voldoen als je niet op gesprek kunt komen, de economie stilligt en de meeste bedrijven juist mensen afstoten? Wij vinden enige coulance wel op zijn plaats. Zo zijn er meer zaken die wij in onze vragen aan de orde hebben gesteld.â€
Het meldpunt is hier te vinden.
Foto: Roode en Casadei van de SP.