Kaasboerderij Clara Maria: meer dan 100 online orders in 18 uur tijd

AMSTELVEEN – Sinds vorige week staat Clara Maria Amstelveen op Amstelveen Helpt! om het uit te proberen. Amstelveen Helpt plaatste op dinsdagavond een post met een weekaanbieding van Clara Maria Amstelveen en deze was erg populair. In korte tijd kwamen er 100 orders binnen van Amstelveners die de kaasboerderij tijdens de corona-crisis een hart onder de riem wilden steken.

Dinsdagochtend kijkt boer Kees Jan van Clara Maria in Amstelveen verbluft naar zijn telefoon: al meer dan 30 orders zijn op dat moment online binnengekomen voor een mooi kaaspakket. Deze orders waren de avond ervoor binnengekomen via het steunplatform Amstelveen Helpt. Een dag later loopt het aantal orders op tot 100. Allemaal mensen uit Amstelveen die een lekker kaaspakket willen en tegelijkertijd de 170 jaar oude kaasboerderij willen steunen.

Veel meer dan verwacht
Amstelveen Helpt initiatiefnemer Hans Boersma: “Het is altijd even aftasten welke weekdeals er goed gaan werken. Dit kaaspakket zag er erg leuk uit en ik had verwacht dat er 5-10 orders uit zouden kunnen komen voor Clara Maria Amstelveen. Dinsdagochtend was mijn mailbox echter al ontploft met orders voor Clara Maria Amstelveen en dat is natuurlijk geweldig nieuws. Op moment van schrijven al 100 orders en dit aantal loopt nog verder op. We hebben het platform opgezet om meer omzet én meer bezoekers voor ondernemers in Amstelveen te creëren. Dat deze actie zo goed liep had ik niet verwacht en het geeft aan hoeveel Amstelveners graag lokale ondernemers een hart onder de riem willen steken in deze moeilijke tijden. Missie geslaagd wat ons betreft!”, zegt Hans lachend.

Kazen verpieteren, omzet verdampt
De iconische kaasboerderij Clara Maria Amstelveen is een echt familiebedrijf. In de loop der decennia heeft de familie al aardig was landelijke crisissen overleeft, maar deze corona-crisis is een andere factor. Kees Jan van Wees bekend als ‘Boer Kees’ legt uit: “We leven van melkproductie en dit draait gelukkig door. De boerderij zelf draait grotendeels op kaasproductie en toerisme en laat dit nu bijna met 100% zijn afgenomen. Dit betekent dat alle honderden kazen die we de deze winter hebben gemaakt verpieteren en we flinke omzet mislopen doordat het toerisme uitblijft.”

Volgende stappen
Boer Kees is nu aan het kijken voor nieuwe acties om te plaatsen op Amstelveen Helpt. Met kaasverkoop is er natuurlijk een hoop leuks te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan een kaasborrelpakket voor het weekend of een tapasplank in samenwerking met andere Amstelveense ondernemers. Boer Kees: “We werken veel samen met andere Amstelveense ondernemers, zoals bijvoorbeeld de Naeckte Brouwers. Juist in deze tijden moeten we elkaar helpen, zodat we de crisis goed doorkomen”. Naast kaasverkoop biedt Clara Maria ook de mogelijkheid tot bezichtigen en rondleidingen. Nu de Corona maatregelen wat soepeler worden biedt dit kansen. Op de Facebook en Instagram pagina’s van de Clara Maria worden alle actuele mogelijkheden vermeld.

Over Amstelveen Helpt
Amstelveen Helpt staat sinds 12 april live en heeft ondertussen 30 ondernemers geholpen aan ca. 12 duizend euro omzet en extra bereik voor de winkels. Het platform is opgezet door Digital Wizards (een online marketing bureau in Amstelveen) en wordt pro bono in de lucht gehouden en ondersteund qua support en marketing. Het platform wordt ondersteund door sponsoren uit Amstelveen, waaronder de Rabobank en de Gemeente Amstelveen. Digital Wizards directeur en Amstelveen Helpt Initiatiefnemer Hans Boersma: “Het platform heeft al veel bedrijven geholpen in zeer korte tijd en we willen graag nog meer betekenen. Dankzij sponsoren kunnen we het platform gratis aanbieden en marketingbudget gebruiken voor bereik. Ondernemers kunnen zich gratis aanmelden en wij gaan ons best doen om het succesverhaal van Clara Maria Amstelveen te herhalen.”