Onrust over hoogbouwplannen Groenelaan/Sportlaan

AMSTELVEEN – Burgerbelangen Amstelveen (BBA) staat zeer kritisch tegenover tegenover de bouwplannen op de hoek van de Groenelaan/Sportlaan. Projectontwikkelaar Waterland Real Estate is van plan om de autoshowroom en het tankstation te vervangen door hoogbouwwoningen. Het gemeentebestuur heeft positief op de plannen gereageerd en nu een quick scan voorgelegd.

Onlangs werden de omwonenden per brief door de projectontwikkelaar op de hoogte gesteld. Die reageerden geschokt, leerde een rondgang van Burgerbelangen Amstelveen, omdat het om een gebouw gaat van 14, 12 en 6 lagen hoog. Meer dan tweemaal de hoogte van het Eigen Haard-complex Najade en ongeveer dezelfde hoogte als de er tegenover gelegen Stratusflat.

De bewoners van de Najade flat zijn zacht gezegd ‘not amused’. De nieuwbouw van 14 bouwlagen hoog komt op slechts acht meter van de galerijkant van hun flat.  Eigenaar Eigen Haard heeft laten weten geen bezwaar te hebben tegen de ontwikkeling zo dicht tegen hun appartementencomplex.

BBA-fractievoorzitter Ruud Kootker en burgerraadslid Pieter Monkelbaan constateren dat de ruimte wel heel beperkt is voor zo’n omvangrijk project van 69 middeldure en dure huur- en koopwoningen.

Kootker: “Bouwen is noodzakelijk in Amstelveen, maar we dreigen nu door te slaan. Dit college is aan het verhogen en verdichten op elke denkbare plek die nog vrij is. Het tast de leefbaarheid van buurt en wijk aan. Van oudsher verzette BBA zich al tegen verdichting omdat daarmee de verhouding bebouwde en groene omgeving in het geding komt. We gaan nu te ver, met zoveel beton wordt het karakter van Amstelveen en vooral de groenvoorziening aangetast.”

Monkelbaan voegt hier aan toe:  “Zo’n hoog gebouw op deze specifieke plek is slecht voor de leefomgeving. Bouwen en leefklimaat zijn in deze plannen niet in balans. Ik kan me eerder voorstellen dat deze ruimte wordt benut voor een lager woongebouw, maximaal even hoog als de Najade flat, of met bijvoorbeeld een culturele, wijk- of gezondheidsfunctie. Bovendien is en blijft ook de verkeersafwikkeling op dit gevaarlijke punt een bron van zorg. Een rotonde Groenelaan-Sportlaan is zeker het overwegen waard.”

Bij diverse bewoners van de Stratusflat is ook onrust ontstaan. Vooral de bewoners aan de westkant vrezen dat zij de middagzon wel kunnen vergeten. En de bewoners van de Dolomieten zullen nog maar een paar maanden per jaar zon krijgen. Een andere klacht is dat het tochtgat, dat Groenhof nu al is, nog erger wordt.