Amstelveens bedrijf veilt gedragen voetbalshirts voor het goede doel

AMSTELVEEN – Amstelveense broers Tijmen en Bob Zonderwijk veilen gedragen, ongewassen voetbalshirts. Met hun bedrijf Matchwornshirts timmeren ze flink aan de weg. Er zijn al meer dan drieduizend gedragen shirts over de toonbank gegaan van spelers als Ramos, Varane en Kluivert. Met het verkopen van de ‘tweedehands’ shirts van stervoetballers van over de hele wereld, steunt het bedrijf goede doelen.

Het idee werd geboren toen Tijmen een uniek cadeau voor zijn vader zocht. “Mijn vader is een ontzettende Ajax-fan. We wilden iets gaafs kopen voor in zijn kantoor.” Samen met zijn broer kwam hij er achter dat er nog niet op grote schaal gehandeld werd in gedragen voetbalshirts. “Zodoende zijn we het als hobby gaan uitwerken.”

Uiteindelijk groeide de hobby uit tot een verdienmodel waar goede doelen baat bij hebben. Het overgrote deel van de opbrengsten uit de shirtverkoop wordt geschonken aan clubfoundations, goededoelenorganisaties die verbonden zijn aan de voetbalclubs waar de dragers van de shirts spelen.

DNA
Sommige clubs hadden moeite met het uit handen geven van de gedragen shirts. Niet omdat het idee van Tijmen hen niet aanstaat maar omdat de shirts DNA van de spelers bevat. Om de shirts toch ongewassen en vrij van DNA en bacterie te krijgen, heeft het bedrijf een ‘cleaningkast’ ontwikkeld die gebruik maakt van UVC-licht. “We hangen het shirt er in, dan gaat ‘ie dicht en zetten we ‘m aan. Het duurt een minuut om de buitenkant helemaal te ontdoen van bacteriën en DNA.”

Hoewel de meeste voetbalclubs ‘giga-budgetten’ hebben, blijven de foundations achter. Het is dan ook de ambitie van de Amstelveense shirtverkopers om deze foundations financieel te ondersteunen. “Om er uiteindelijk voor te zorgen dat ze hun eigen broek kunnen ophouden.”

Dit is een artikel van onze partner NH Nieuws.