Aalsmeerse terrasgasten vinden registratie geen probleem: “Ik heb niks te verbergen”

AALSMEER – Mark Rutte kondigde gisteren aangescherpte maatregelen aan voor de horeca. Bij restaurant Aan de Haven in Aalsmeer hebben de meeste gasten geen enkel probleem met het achterlaten van hun gegevens voor bron- en contactonderzoek. De eigenaar van de brasserie deed dit al langer maar vreest wel voor een sluiting van twee weken, mocht iemand besmet raken.

Bij binnenkomst moeten de gasten zich melden en hun gegevens achterlaten. Een terrasbezoeker vertelt: “Dat heeft m’n vriendin gedaan en dat geeft ook wel een enigszins een veilig gevoel natuurlijk.”

Dit doet het restaurant aan de Westeinderplassen niet per vandaag maar al langere tijd. Thom van Riel vindt het ook zijn verantwoordelijkheid om het terras veilig te houden voor iedereen. “We proberen alles na te leven al. Het is voor ons niks nieuws.”

Een andere gast is blij met het registreren van iedereen die een drankje of hapje komt doen. “Je kan mensen beter opzoeken als er iets verkeerds zou zijn. Het is goed dat je dan je gegevens achter moet laten omdat dan mensen die in je omgeving zitten ook opgezocht kunnen worden.”

Of het bewaren en delen van de gegevens in lijn is met de privacywetgeving staat voor de zonaanbidders buiten beschouwing. “Ik heb niks te verbergen qua privacy, geen problemen mee.”

Twee weken dicht
Dat horecazaken na een besmetting twee weken de deuren moeten sluiten noemt de ondernemer “heel vervelend”. “Het wordt voor ons moeilijk om zo te ondernemen. Als wij twee weken dicht moeten is het enorm billenknijpen.”

Eerder liet Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland al aan NH Nieuws weten niet blij te zijn met de alsmaar strengere regels voor de branche. Thom en zijn team hopen gewoon open te kunnen blijven en dat niemand besmet zal raken in hun zaak. “Vanavond zitten we weer lekker vol, dus we kunnen weer lekker rammen. Met anderhalve meter, zeker weten!”

Dit is een artikel van onze partner NH Nieuws.