REPORTAGE – De felle ochtendzon schijnt boven de Legmeerpolder in Amstelveen. RTVA is uitgenodigd op het opstelterrein van de Amstelveenlijn waar de gloednieuwe, futuristische trams klaarstaan voor gebruik. We spreken met implementatie-manager Ronald van der Meer wat er nog moet gebeuren voordat reizigers op de Amstelveenlijn kunnen stappen.
“We staan midden in de polder, het epicentrum van de Amstelveenlijn. Het is het opstelterrein en vanuit hier worden op dit moment 300 trambestuurder klaargestoomd voor de nieuwe lijnâ€, vertelt Ronald van der Meer. “Begin oktober zijn we begonnen en in deze laatste fase maakt het personeel van het GVB kennis met de trams en het nieuwe traject van de lijn. We noemen deze periode ‘Opleiden, Trainen en Oefenen’ (OTO)”.
Terwijl Ronald van der Meer ons bijpraat over het opleidingstraject horen we gerinkel van een tram. “Kijk, daar vertrekt er eenâ€. Een splinternieuwe, grijze tram rijdt vloeiend over de rails. Ze zien er prachtig uit. Van binnen én van buiten. Het is nog twee maanden totdat we er allemaal van kunnen genieten. Na bijna twee jaar bouwen is het einde in zicht, of moeten we zeggen: het begin
“Ondanks alle maatregelen kunnen we onze werkzaamheden volbrengenâ€
Spannende tijden
Veel grote projecten in Nederland hebben in verband met de coronacrisis vertraging opgelopen. De Amstelveenlijn laat zich niet kennen. Het project heeft nauwelijks belemmeringen ervaren en tot nu toe loopt alles volgens plan.
Al was het in de eerste lockdown wel even spannend. “Tijdens de lockdown in maart vroegen we ons af of het allemaal wel op tijd ging lukkenâ€, vertelt Ronald van der Meer. “De trams komen uit Spanje en daar was alles dicht. We vergaderden met het team en liepen alle vragen langs; de aannemer Vital was op dat moment bezig met de infrastructuur in Amstelveen, kan dit doorgaan? Blijven de fabrieken in Spanje open? Lukken alle werkzaamheden ondanks de omstandigheden? We constateerde dat we ondanks alle maatregelen onze werkzaamheden konden volbrengen. We zitten op dit moment nog steeds op koers en daar ben ik trots op.â€